Context is de nieuwe king | Relevante content voor je doelgroep publiceren

In 1996 werden de beroemde woorden “Content is king” uitgesproken door Bill Gates. Ondertussen hebben zo wat alle wijze marketers dit op hun strategieën toegepast en wordt content marketing gebruikt om meer bezoekers aan te trekken. De laatste jaren is content zelfs zo sterk gegroeid, dat het probleem van information overload zich opdringt en het steeds moeilijker wordt om door de juiste mensen gevonden te worden. Content publiceren dat gericht is op het juiste doelpubliek is dus van cruciaal belang. Content is king af, context zit op de troon.

context is kingHoe maak je content relevant voor je doelpubliek?

Content heeft nieuwswaarde als het voor een groot deel van je doelpubliek relevant is. Maar wanneer is content relevant? Dat hangt af van de context waarbinnen je doelpubliek zich bevindt.

En in welke context je doelpubliek zich bevindt, heeft te maken met de verschillende rollen die we allemaal hebben. Een 45-jarige marketer is waarschijnlijk zeer geïnteresseerd in de nieuwste marketingtechnieken, maar is eveneens ouder en weet daarom ook alles over de laatst verschenen tekenfilm. Als je relevante content wil publiceren, is het belangrijk dat je deze verschillende rollen van je doelpubliek begrijpt, want afhankelijk van de context waarin je doelpubliek zich bevindt, zullen ze een andere rol hebben en geïnteresseerd zijn in andere content. Deze context wordt hoofdzakelijk beïnvloed door SoLoMo, oftewel Social, Local en Mobile.

Context wordt bepaald door social

Afhankelijk van het sociaal netwerk, bevindt je je in een andere context. Een tienermeisje dat op Facebook zit, bevindt zich in een context waarin ze ziet wat haar vrienden doen, waar ze shoppen, eten en uitgaan. Ze bekijkt grappige video’s en foto’s die haar vrienden gepost hebben en chat over haar plannen in het weekend. Iemand die daarentegen aanwezig is op LinkedIn zal eerder op zoek zijn naar informatie over het bedrijfsleven.

Als je dus aan social media marketing doet en je content wil publiceren via social media, denk je best even na over de context waarin bezoekers zich bevinden en welke content mogelijk interessant kan zijn voor hen.

Context wordt bepaald door local

Context wordt voor een groot deel bepaald door de plaats waar je fysiek aanwezig bent. Bovendien zal local nog veel meer aan belang inwinnen als het gebruik van smartphones nog verder stijgt.  Via Foursquare kan je bijvoorbeeld nagaan waar je doelgroep zich momenteel bevindt, en aan de hand daarvan relevante content laten verschijnen.

Context wordt bepaald door mobile

Social en Local zijn in feite een onderdeel van mobiel. Binnen enkele jaren zal mobiel internetgebruik waarschijnlijk het internetgebruik via desktopcomputers overstijgen. Via mobile switchen onze contexten nog sneller dan voorheen en ben je van de ene op de andere moment een vader die met zijn dochter sms’t en de volgende moment een verkoper die via telefonisch een klant probeert binnen te halen. Door deze snel wisselende contexten wordt het voor content marketers nog moeilijker om relevante content te publiceren voor het doelpubliek, hoewel mobile natuurlijk ook heel wat nieuwe marketingmogelijkheden biedt

Executive Summary

Na content is context de nieuwe king
Context wordt steeds belangrijker om relevante content voor je doelpubliek te publiceren.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *