Hoe verrijk je je content met stockfoto’s en andere afbeeldingen?

stockfotografie

Om aan doeltreffende content marketing te doen, heb je meer nodig dan alleen goed geschreven teksten. Zo zul je rekening moeten houden met specifieke SEO-regels. En dan zijn er nog de afbeeldingen. Hoe zit dat juist? Welke rol spelen foto’s in content en hoe kun je je content versterken met stockfoto’s, infographics en andere afbeeldingen?

Wat doen afbeeldingen precies?

Foto’s en beelden zijn eigenlijk onmisbaar op een contentwebsite. Artikels met relevante afbeeldingen scoren makkelijk dubbel zo goed als artikels zonder. Ook op de sociale media zijn visuele hulpmiddelen van groot belang. Het spreekt voor zich waarom Facebookposts met aantrekkelijke en relevante foto’s beter werken dan zonder: je wordt er als bezoeker als vanzelf naartoe getrokken. Onze westerse cultuur is notoir visueel, en daar kun je als ondernemer of marketeer maar beter gebruik maken!

Soorten afbeeldingen

Maar niet zomaar elke afbeelding is goed genoeg om je content op te leuken. Ten eerste zijn er gewoon te veel irrelevante, onzorgvuldige of lelijke afbeeldingen. Sinds de doorbraak van smartphones beschikken we makkelijk over miljoenen foto’s van bedenkelijke kwaliteit. Ten tweede vraagt een specifiek soort content om specifieke types afbeeldingen. Een overzichtje:

  • Foto’s of afbeeldingen versterken de inhoud van je blogpost. Voorzie je artikels van een header of plaats een of twee afbeeldingen in je tekst. Kies voor duidelijke foto’s die goed overeenstemmen met de inhoud van je artikel, maar die ook mooi, grappig of verrassend zijn. Dat is vooral belangrijk wanneer je content op de sociale media belandt (en dat is allicht de bedoeling), waar de foto de belangrijkste bron van referral-verkeer naar je website is.
  • Productafbeeldingen horen niet alleen thuis in webwinkels, maar kunnen ook goed van pas komen in blogartikels. Een productafbeelding hoort duidelijk en vanzelfsprekend te zijn, zodat alle aandacht naar het product gaat.
  • Infographics vergen veel tijd en werk, maar kunnen echte kaskrakers zijn op het web. Ze laten je toe om informatie op een originele en verrassende manier te visualiseren.

Tip: Welke afbeeldingen je ook toevoegt aan je content, vergeet de image SEO niet!

Stockfoto’s: do or don’t?

Tenzij jouw bedrijf over een eigen beeldbank beschikt, is de kans groot dat je je fotomateriaal van een online beeldbank haalt. Stockfoto’s zijn een handige manier om moeiteloos (en tegen betaling) aan recente en kwalitatieve foto’s te geraken over vrijwel elk onderwerp. Toch hebben databases als Getty Images, Shutterstock, Thinkstock en iStock ook een negatieve bijklank. Sommige stockfoto’s zijn namelijk erg geposeerd en voelen fake aan. En dus vraag je je misschien af of het nog wel loont om stockfoto’s te gebruiken? Als je hiermee rekening houdt, kan het zeker werken:

  • Gebruik stockfoto’s die bij de inhoud passen en dus een meerwaarde bieden. Vermijd algemene foto’s waarvan niet duidelijk is wat ze met je artikel te maken hebben.
  • Kies voor foto’s waarmee je doelpubliek zich makkelijk kan identificeren.
  • Wissel af met andere foto’s, zoals productfoto’s en eigen afbeeldingen.
  • Snij gerust bij of maak een collage. Zo maak je van een stockfoto toch nog een verrassende visual.
  • Beeldbanken bevatten ook meer originele afbeeldingen dan de stereotiepe stockfoto’s. Voel je vrij om ook die op te zoeken en te gebruiken!

Een stockfoto. Of content marketeers zich hiermee kunnen identificeren, is nog maar de vraag.

Ontdek ook onze andere tips over stockfotografie!

 

Executive Summary

Welke rol spelen foto’s in het succes van online content? Hoe kun je je content versterken met stockfoto’s, infographics en andere afbeeldingen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *