Content marketing: hoe begin je daaraan?

Content marketing is hot. Content marketing wordt als de toekomst gezien, en als je als bedrijf nog niet aan content marketing doet, dan laat je elke dag serieuze kansen liggen! Maar hoe begin je daar dan concreet aan? Je kan natuurlijk niet zo maar in de wilde weg beginnen met schrijven en publiceren. Wij leggen je stap voor stap uit hoe je als bedrijf met content marketing kan beginnen.

1. Werk een content marketing strategie uit

Eerst en vooral moet je natuurlijk een content marketing strategie uitwerken. In die strategie beschrijf je voor wie je gaat schrijven, waarover je gaat schrijven, wie de artikels gaat schrijven en hoe je ze gaat publiceren. Werk je content marketing strategie voldoende uit en neem er voldoende tijd voor, het succes van je content marketing inspanningen is namelijk grotendeels afhankelijk van je strategie. Let er uiteraard ook op dat de content strategie in de bredere marketing strategie past, en denk na in welke vorm je je artikels gaat publiceren. Een blog is voor de hand liggend, maar misschien is het schrijven van landingspagina’s een beter aangewezen strategie?

2. Stel je team samen

Stel een team samen van mensen die artikels gaan schrijven en publiceren. Dat team moet over verschillende capaciteiten beschikken: je mensen moeten creatief zijn en op een creatieve manier kunnen schrijven, ze moeten over de nodige SEO kennis beschikken en ze moeten natuurlijk enige kennis hebben over het topic waarover ze gaan schrijven. Het liefst zorg je voor een team van mensen met verschillende persoonlijkheden, dat komt de creativiteit alleen maar ten goede.

3. Bereid je content marketing voor

Bereid je content marketing goed voor, zodat je mensen niet in het wilde weg beginnen te schrijven. Zorg voor algemene richtlijnen naar bijvoorbeeld de tone of voice toe, maak een content kalender en voorzie regelmatig tijd om die bij te vullen met onderwerpen, en zorg voor de nodige kwaliteitscontrole achteraf. Die kwaliteitscontrole hoeft niet meteen te betekenen dat je over een eindredactie moet beschikken, ook gewoon onderling elkaars teksten nalezen zorgt voor een goede kwaliteitscontrole.

4. Meet de ROI van je content

Je hebt een content marketing strategie uitgewerkt, je hebt de juiste mensen verzameld en je hebt de nodige voorbereidingen getroffen? Dan kan je beginnen met het schrijven en het publiceren van online content. Maar het is natuurlijk belangrijk om ook de ROI van je inspanningen te meten. Het content tabje in Google Analytics is daarvoor onontbeerlijk! Dit tabje vertelt je welke artikels je bezoekers hebben gelezen, welke artikels het meest gelezen worden en op welke artikels je bezoekers meteen bouncen. Ook het aantal zoekwoorden waarmee bezoekers op je website terecht zijn gekomen is een belangrijke metric: naarmate je meer content publiceert moet dit getal gestaag stijgen.

Op basis van deze en andere metrics kan je vervolgens je content marketing strategie bijsturen waar nodig.

Executive Summary

Content marketing: hoe begin je daaraan?
Content marketing is de toekomst, maar hoe begin je aan content marketing te doen?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *