Content marketing 2.0: Contextual marketing

Content marketing is aan het evolueren naar contextual marketing. Gisteren kondigde we al het nieuwe contextual marketing platform “Inspirerend Wonen” aan, waarmee we aangeven dat contextual marketing een online marketing trend is waar wij zwaar op inzetten.

Steeds meer marketeers ontdekken de kracht van content marketing: relevante informatie bieden aan bezoekers die op zoek zijn naar die info aan de hand van video’s, afbeeldingen, blogartikels, kortom: met content. Maar in 2012 gaan we die content naar een hoger niveau tillen en in de context van onze doelgroepen plaatsen.

Contextual marketing – It’s all about context!Content-marketing-evolutie-contextual-marketing

Contextual marketing verhoogt de relevantie van je content gevoelig. Wat bedoelen we hier juist mee? Wel, bij content marketing gaat het erom om bezoekers de meest relevante content voor te schotelen. Contextual marketing gaat nog net iets verder door die relevante content ook in de meest relevante context aan te bieden.

Dit kan eigenlijk verschillende vormen aannemen. Enerzijds kan contextual marketing inspelen op de trend van het mobiele internet en de smartphones door bezoekers van een winkel of restaurant op het juiste moment (na het inchecken via FourSquare bijvoorbeeld) een coupon te sturen voor dat restaurant. Relevante content, op het juiste tijdstip en op de juiste plaats en dus in de juiste context.

Maar anderzijds kan het ook gaan om het verzamelen van verschillende content binnen dezelfde context, zoals nu dus met Inspirerend Wonen gebeurt. Op dit platform krijgen bezoekers alle nuttige en relevante informatie rond wonen en bouwen. Bovendien werken elkaar complementerende partners er samen aan om het ‘totaalbeeld’ rond wonen en bouwen te vormen. Zo wordt relevante content dus in de juiste context geplaatst.

De context waarin een gebruiker/bezoeker zich bevindt, zal dus meer en meer een rol gaan spelen bij marketing. Ten slotte kan men aan de hand van het laatste voorbeeld ook makkelijk inspelen op de verschillende fasen van het koopproces. De informatie die bekeken wordt, de zoekwoorden die gebruikt worden en eventueel zelfs de tijd die een persoon op een site doorbrengt, verklapt al het een en ander over de fase waarin die bezoeker zich bevindt. Als je die persoon dan ook nog eens volgt via allerhande sociale media, kan je een grote schat van informatie ontdekken en (ongeveer) bepalen in welke fase die bezoeker zich bevindt om vervolgens je content en context daaraan aan te passen.

Persoonlijke & dynamische content – the next level

De volgende stap is dan om je content nog meer af te stemmen op de specifieke bezoeker door de content dynamisch en dus persoonlijk te maken. Neem nu het platform Inspirerend Wonen. Aan de hand van verschillende patronen kan je daar de content steeds relevanter maken. Zo kan je via bv. een Facebook login ontdekken of het om een man of vrouw gaat. Aan de hand daarvan kan je bijvoorbeeld kiezen om op de homepage vooral content over decoreren en inrichten (vrouwelijke bezoekers) of over bouwen en renoveren (mannelijke bezoekers) te tonen.

Vervolgens kan je de content ook dynamisch aanpassen aan de hand van het zoekwoord. Als een bezoeker binnenkomt via het woord huis kopen, dan zal hij allicht niet geïnteresseerd zijn in het huren van een huis. Vervolgens is ook zijn klikpatroon en hoe de gebruiker zich op je site gedraagt, belangrijk. Zo kan een hoge bounce rate of het meteen wegklikken van pagina’s over ‘appartementen kopen’ je als webmaster duidelijk maken dat deze pagina’s niet relevant zijn voor deze bezoeker en dat hij allicht eerder op zoek is naar ‘huizen kopen’.

Contextual marketing & Real-time Analytics

Om dit te kunnen doen, moet je in real-time gegevens kunnen analyseren. Om dit te kunnen doen, heb je verschillende opties. Zo kan je via Google Analytics in real-time de bezoekersgegevens analyseren en dus ook in real-time je site optimaliseren.

Een ander systeem dat het bovenstaande voor je automatiseert, is de (niet zo) nieuwe Digital Publishing Suite van Adobe. Deze analyseert iedere gebruiker waardoor je site er voor iedere gebruiker anders uit zal zien en dus dynamisch wordt. Dit gebeurt aan de hand van verschillende signalen zoals social media, waaronder het Facebook profiel (via Facebook log-in op de site), het klikpatroon en gedrag op de site, enzovoort.

Marketing evolueert dus steeds meer naar ‘het leveren van een (merk)ervaring’. Via social media, maar nu dus ook via contextual marketing waarbij marketeers er alles aan doen om de klant de meest relevante merkervaring te bezorgen op het juiste moment, de juiste plaats, … kortom: in de juiste context. Daarbij komt nog dat je via verschillende kanalen dezelfde bezoekers steeds met een nieuwe (en aangepaste) kan bereiken: via offline media, sociale media, corporate website, mobiel, enzovoort.

Crossmedia marketing met de nadruk op content en context is waar we als marketeers steeds meer naartoe (moeten) groeien…

Executive Summary

Wat?Van content marketing naar contextual marketing
Hoe?Relevante content die in de juiste context geplaatst wordt
Waarom?Om de klant een relevante merkervaring te bieden op het juiste moment en de juiste plaats!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *