Content curation 2.0

Het internet is een onuitputtelijke bron van informatie die steeds opnieuw gebruikt kan worden. Online marketeers, editors en andere adepten hebben dit dan ook goed begrepen en zullen steeds vaker kiezen voor content curation.

Digital curation is een vrij nieuw begrip binnen content marketing strategieën dat vaak als volgt wordt gedefinieerd:

Content curation is the act of discovering, gathering and presenting digital content that surrounds specific subject mather.” (EContentMag)

Click to tweet!

Toch bestaat ‘curation’ in de brede zin van het woord al veel langer als verwijzing naar het werk van een curator in een museum, bibliotheek of archief. En van dit staaltje kunst kunnen we heel wat leren volgens content specialist Erin Kissane:

“I am not suggesting that content people are or should be curators, but rather that many aspects of our work are naturally allied with curatorial practices and concerns. Our fields are fundamentally different in many ways—not least being that museum and gallery workers tend to handle tangible, authenticated objects with high cultural value, while content workers mostly deal with intangible, infinitely reproducible digital files—but we can nevertheless learn quite a lot from our older siblings who work in libraries, archives, and—in this case—museums.”

Click to tweet!

Content curation is dus niet zomaar het verzamelen en het verspreiden van content maar het is veel meer indien je er op lange termijn veel voordeel uit wil halen. Het draait om de ‘relevante’ content te vinden en te selecteren, om de juiste woorden of kritische nood bij de herverspreiding, om het juiste kader/design voor herinterpretatie.

Content aggregation- de goudzoekergave

Een verzamelaar gaat met veel zorg op zoek naar schatten om zijn collectie aan te vullen. Hetzelfde geldt voor een persoonlijke kunstcollectie of een exhibitie in TateModern. Online curators zouden in principe met dezelfde instelling te werk moeten gaan.

  • Leg een database aan met interessante bronnen, zowel online als offline
  • Gebruik een RSS feed
  • Gebruik Google Reader
  • Gebruik Google Alert Center
  • Volg influencers binnen de sector
  • Gebruik een duidelijk CMS systeem om interessante content te bewaren
  • Maak een onderscheid tussen verschillende content types zoals tekst, afbeeldingen, video, interviews, …

 Content curation – laat je horen

Het verzamelen is een ding, het selecteren is een ander paar mouwen. Hier kan je het onderscheid maken en je eigen stem laten horen. Zorgvuldig de juiste afbeeldingen uitkiezen en voorzien van een unieke tekst of een tekst aanvullen met kritische opmerkingen. Zo geef je bestaande content een geheel nieuwe context. Dit is opnieuw vergelijkbaar met wat een curator in een museum doet. Bestaande kunstwerken krijgen een geheel nieuwe dimensie door de opstelling en combinatie met werken van andere kunstenaars uit dezelfde of verschillende periodes.

Met de content kan je verschillende dingen doen:

  • Letterlijk overnemen in je blog
  • Een kritische nood toevoegen
  • Een nieuw artikel ophangen aan een idee uit een bestaand artikel
  • Een content type liken/tweeten/sharen/raten
  • Een offline artikel digitaliseren
  •  …

 

De bewerkte content kan simpelweg op een bestaande site of blog gezet worden, maar daarnaast bestaan ook specifieke curation platformen zoals Storify, ScoopIt, PinIt, …die op hun beurt dan weer op de eigen blog gezet kunnen worden.

 

Analyse – op naar succes

Wanneer een product in de winkels verschijnt, wordt zorgvuldig overlopen hoe het in de markt ligt. Hoeveel wordt ervan verkocht? Wat vinden mensen er goed of slecht aan? Wat zijn de punten van verbetering? Ook bij content curation is evaluatie een noodzakelijke voorwaarde voor succes.

  • Wat wordt er gevonden en gelezen?
  • Hoe worden de stukken gepercipieerd?
  • Is er negatieve of positieve feedback aanwezig op social media kanalen?

Er bestaan genoeg tracking tools om dit in de gaten te houden en te meten.

Dus

Indien je een duidelijk plan opstelt met overzichtelijke en realistische content kalender, je de digitale ‘markt’ met zorg opvolgt en een mooie content database aanlegt kan je content curation opnemen in je content marketing strategie. De selectie van relevante content is een belangrijke schakel die je project doet staan of vallen, mede de manier van verspreiding. Maar als het goed gebeurt dan haal je zeker en vast voordeel uit content creatie en levert dit sneller resultaat op dan bij content creatie.

En nu is het tijd voor een museumdagje @ Bozar!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *