Content audit: ideeën en planning

content-audit

Vinden je bezoekers alle informatie die ze nodig hebben? Worden al hun vragen beantwoord? Krijgen ze interessante content voorgeschoteld? Het zijn vragen die relevant zijn voor een succesvolle content marketingstrategie. Ontdek hier hoe je aan een contentanalyse begint!

Analyseer je huidige content

Bekijk eerst en vooral je huidige content. Let op de kwaliteit, de schrijfstijl en de structuur van de teksten op je website. Maak in een spreadsheet een overzicht van de pagina titels, URL’s, call-to-actions, tone-of-voice, thema’s, doelgroep, content types, datum van de laatste bewerking en auteur. Onderzoek zo waar het beter kan: moet er bijvoorbeeld meer variatie zijn? Ga op zoek naar oplossingen om je content te verbeteren. Ook nieuwe ideeën zijn altijd welkom in dit stadium. Waar wil je doelpubliek meer over weten? Wat brengt de toekomst voor je industrie? Speel hierop in!

Zoek naar oplossingen vanuit klantenperspectief

Hou je bezoekers altijd in je achterhoofd wanneer je nadenkt over verbeteringen aan je website. Bepaal voor verschillende persona’s de content op basis van elke stap van de aankoopcyclus van de klant: aandacht, interesse, wens, aankoop en retentie.

Schrijf je content op basis van de aankoopcyclus van je bezoekers.

Wat zijn de belangrijkste problemen en vragen die een persoon zich stelt in elke fase? Welke soort content beantwoordt deze vragen? Welke onderwerpen bieden een antwoord op die vragen? Een interessant blogartikel, bijvoorbeeld, lokt bezoekers naar je site (aandacht). Duidelijke informatie over je producten overtuigen je klanten om een product aan te kopen (aankoop). In de aankoopfase is het belangrijk dat je bezoekers genoeg informatie vinden over de producten, de kwaliteit ervan, waar je ze kan vinden, hoeveel een levering kost, …

Vertrek vanuit je doelen

Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe ideeën, vertrek je het best vanuit de doelen die je voor ogen hebt. Wil je dat je website beter gevonden wordt? Wil je een klantenrelatie opbouwen? Of moet je content tot meer conversies leiden? Afhankelijk van je doel schrijf je een ander soort content. Om meer conversies binnen te halen, schrijf je eerder commerciële teksten. Wil je een klantenrelatie via je blog opbouwen? Dan is het de bedoeling dat je relevantie content aanbiedt en leg je niet de nadruk op je producten. Om thought leadership op te bouwen, kan je het best je expertise etaleren.

Maak een contentkalender aan

Staan je ideeën op punt en weet je welke richting je uit wil met je content? Concretiseer dat dan in een contentkalender. Informatie zoals het thema, het soort content, de titel, de belangrijkste zoekwoorden, de publicatiedatum en de auteur wordt hierin vermeld.

Executive Summary

Analyseer de kwaliteit van je huidige content en bepaal waar je content kan verbeteren. Ga op zoek naar manieren om je content te optimaliseren. Je denkt hierbij het best vanuit klantenperspectief. Start vanuit de aankoopfases van je bezoekers en vanuit de doelen die je hebt vooropgesteld. Daarna kan je je ideeën concreet maken in je contentkalender.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *