5 sexy lessen van Buzzfeed voor meer shares, likes en comments

qm-buzz-feed

Contentgigant Buzzfeed heeft op korte tijd van virale content een wetenschap gemaakt. Hun typische posts en lijstjes worden massaal geshared en geliket en de voltallige contentgemeenschap is jaloers op de trafiek die Buzzfeed genereert. Maar waarom is de site zo populair? En misschien nog belangrijker: welke elementen kunnen we toepassen op onze eigen content, zodat we meer online aandacht krijgen? Een overzicht.

01/

Meesurfen op de golven van het nieuws

Buzzfeed creëert geen “nieuwe” content. Het gebruikt algoritmes en curatie om op de kar van populaire content te springen en zo likes na te jagen. Dit zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van Buzzfeed posts, maar het toont wel de kracht van actuele thema’s in een kant-en-klaar jasje. In plaats van je gedateerde content tot in den treure te promoten, doe je er misschien beter aan om de actualiteit te volgen en interessante en relevante thema’s een eigen draai te geven. Als je focust op content waar mensen op zoek gaan, gaat het virale potentieel van je posts pijlsnel de hoogte in.

Contentgigant Buzzfeed heeft van virale content een wetenschap gemaakt

Click to tweet!

02/

Actueel én tijdloos: de perfecte mix

Bovendien zijn de posts van Buzzfeed niet alleen actueel: ze zijn ook universeel en tijdloos. De levensduur van Buzzfeed posts en artikels is daarom beduidend langer dan die van veel andere content. Je hoeft niet zoals Buzzfeed content over celebs te publiceren, maar hou de waarde van evergreen content in het achterhoofd.
03/

Het belang van visuals

Buzzfeed-artikels bestaan voor minstens 80% uit visuals. Het succes van Buzzfeed bevestigt dus nog maar eens dat we houden van foto’s en afbeeldingen. Moet je in je content beginnen snoeien? Helemaal niet, maar iets meer aandacht besteden aan een catchy visual zal je posts zeker ten goede komen.
04/

Iedereen houdt van lijstjes

De Buzzfeed-lijstjes zijn ondertussen een fenomeen. Het onderstreept nog maar eens dat overzichtelijke en formulaïsche content erg populair is. Aarzel dus niet om te experimenteren met een overzicht!
05/

Meer content betekent meer kans op succes

Niet elk artikel op Buzzfeed wordt een hit. Maar toch is hun succesratio veel hoger dan die van andere sites. Hun geheim? Aan de lopende band content en artikels creëren. Zo vergroten ze hun kansen. Begin zeker niet als een gek te schrijven, maar onthoud wel dat het succes van je website niet mag afhangen van één artikel. Regelmatig verse content aanleveren is de boodschap.

Buzzfeed heeft overigens ook een BritseFranse en Spaanse versie. Op een Nederlandstalige Buzzfeed is het voorlopig nog wachten.

Executive Summary

Buzzfeed heeft van van virale content een wetenschap gemaakt. Wat content marketeers kunnen leren van de populaire site? Vooral dat tijdloze artikels, lijstjes en leuke visuals je content een hele boost kunnen geven op social media.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *