3 spannende content marketingstrategieën voor ‘saaie sectoren’

content marketing

Voor een hip en inspirerend product kun je veel makkelijker boeiende marketing doen, toch? Misschien, maar ook in ‘saaie sectoren’ en voor minder vanzelfsprekende producten kun je opwindende marketing creëren. Wat je ook verkoopt, de basis blijft hetzelfde: jij spreekt mensen aan, vertelt een authentiek verhaal en overtuigt ze met de meerwaarde van je product of dienst.. Wie trouw is aan die principes, kan ook voor saaie of moeilijke producten geweldige content marketing ontwikkelen. Hier zijn alvast drie ideeën die je kunnen helpen om je doelpubliek met succes te betrekken.

1.      Laat casestudy’s voor jou spreken

Is je business dienstverlening in een niche van een op zich al complexe sector? Of verkoop je een weinig sexy product? Zorg er dan voor dat je klanten en prospecten inzien hoe jouw diensten hen tóch kunnen helpen. Een beproefde methode: toon hoe je andere klanten al vooruit hielp. Met concrete casestudy’s en testimonials maak je je diensten tastbaar voor nieuwe klanten. Leg uit waar je klant mee zat, hoe je hebt geholpen en wat het resultaat is. Maar maak er geen saai verslagje van. Neen, dit is de perfecte gelegenheid om het menselijke gelaat van je onderneming te tonen. Een persoonlijk verhaal vergezeld van foto’s of een filmpje zal veel sneller geliked, gedeeld en geloofd worden.

De kunst van storytelling is hierin cruciaal. Zeker wanneer de missie van het bedrijf, door de complexiteit van de sector of het product, nogal moeilijk te vatten is, is een goed verhaal onmisbaar. Een ervaren copywriter gaat altijd op zoek naar de kern van de zaak, gebruikt literaire technieken om daar een leesbaar en aangenaam relaas van te maken, en weet zo de ziel van het bedrijf weer te geven.

2.      Toon de mogelijkheden van je producten – ook de minder vanzelfsprekende

Zet je content marketing zo in dat duidelijk wordt hoe veelzijdig je product is. Uiteraard kun en hoef je niet te beweren dat jouw product de oplossing is voor álles, maar het kan geen kwaad om de minder vanzelfsprekende of bekende toepassingen eens in de verf te zetten. Ook als je zelf geen heerlijk eten verkoopt, of geen hippe gadget aanbiedt, kun je aantonen hoe je klant inspirerende dingen kan doen met je product.

Dropbox vormt hier een goed voorbeeld van. De clouddienst schreef bijvoorbeeld blogartikels die aantonen hoe Dropbox je kan helpen bij sollicitaties, of hoe de dienst handig van pas komt als je je familierecepten wil opslaan en toegankelijk wil maken.

Content marketing

Content marketing

3.      Laat je zachte kantjes zien

Je hoeft content marketing trouwens niet altijd te gebruiken om je product in de schijnwerpers te zetten. Wijd eens een blogartikel aan je bedrijfsgeschiedenis, je medewerkers of een veelzeggende casestudy. Maak het bovenal persoonlijk en menselijk. Het is cruciaal dat je prospecten en klanten zien dat er achter jouw bedrijf, met je moeilijk uitspreekbare of omschrijfbare dienstverlening, toch vooral echte mensen schuilgaan.

Een Amerikaans merk van brillen, Warby Parker, illustreerde eerder dit jaar hoe je dat perfect kunt doen, zelfs zonder zelf content te publiceren! Eén gulle en warmhartige daad bleek meer dan voldoende om het hele internet warm te maken voor Warby Parker. Het bedrijf kreeg en passant van een klant te horen dat haar auto gestolen was. Een week later ontving zij een handgeschreven briefje – in sympathieke retrostijl – met een cadeaubon van 20 dollar bij.

Saaie sectoren content marketing

Misschien vind je brillen nog altijd niet zo interessant of sexy, maar nu weet je tenminste dat de lui bij Warby Parker een groot hart hebben! En dát is de best mogelijke reclame.

 

Foto’s: searchenginewatch.com

Executive Summary

Hoe verkoop je een saai product? Ongeveer op dezelfde manier als een hip product. Ook voor ‘saaie sectoren’ kun je beestig goeie content marketing doen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *