Case Study: Philips Hotel TV en social media

Philips Hotel TV is een afdeling van moederbedrijf Philips dat zich richt op de hospitality sector met professionele tv’s (en verlichtingsoplossingen). Het bedrijf levert dus producten voor de hotel-, ziekenhuizen- en gevangenissector.

Hoewel Philips Hotel TV één van de belangrijkste spelers op de hun markt is, zijn ze toch steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om hun marktaandeel te vergroten. En welke mogelijkheden zijn er vandaag de dag dan voorhanden? Je raad het al: social media!

Struikelblokken om aan social media te beginnen

Net zoals bij Content Marketing, zijn de grootste struikelblokken voor bedrijven om met social media te beginnen:

  • Angst voor het ‘onbekende’
  • Gebrek aan kennis
  • Gebrek aan moed om er aan te beginnen

Hetzelfde geldt (min of meer) voor Philips Hotel TV. Ze hadden al een Facebook en Twitterprofiel maar het gebruik daarvan bleef zeer beperkt. Bepaalde medewerkers twijfelden dan ook over het nut van social media voor een onderneming als Philips Hotel TV en anderzijds wisten de medewerkers van Philips Hotel TV gewoonweg niet hoe eraan te beginnen. Het ontbrak hen dus aan kennis en moed en er was toch wel enige angst voor het onbekende. Desalniettemin werkte ze tesamen met Budeco deze prachtige case uit.

Social media is altijd toepasbaar

Philips Hotel TV bewijst dat social media toepasbaar is voor ieder bedrijf, hoe lastig de sector ook moge zijn. Want als bedrijf dat zich onder andere richt op gevangenissen is het niet evident daar een social media campagne aan te koppelen. Philips Hotel TV heeft ook begrepen dat je social media als bedrijf vanuit een ander standpunt moet bekijken, namelijk: “hoe kan ik social media gebruiken om mijn bedrijf te versterken en de bedrijfsdoelstellingen te behalen?”

Een bijkomende issue is de generatie X. Een generatie die niet altijd even makkelijk te bereiken is, laat staan om er een gesprek mee aan te knopen en een relatie mee op te bouwen. Maar ook hier blijkt dat social media de sleutel tot succes is…

Connectivity is key

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het huidige (marketing)landschap. En ook generatie X heeft social media omarmd. Het verbaast dus niet dat social media ook in dit geval de oplossing was.

We hebben al meermaals gezegd dat wie zich niet bezighoudt met social media, eigenlijk niet bestaat. Het is zelfs zo dat gewoon een profiel hebben niet langer ‘voldoende’ is. Je moet ook actief bezig zijn op je profiel en engagement opwekken bij je fans, followers en dus klanten. En dat is ook wat Philips Hotel TV gedaan heeft.

Facebook

Ze hadden al een Facebook profiel maar de activiteit daarop beperkte zich zeer sterk omdat er simpelweg nog geen (of zeer weinig) kennis over was binnen het bedrijf en omdat men een gerichte aanpak verkoos. Na onderzoek bleek dan dat maar liefst 90% van alle hotels aanwezig blijkt te zijn op Facebook. En aangezien je daar moet zijn waar je doelgroep zich bevindt, konden ze niet anders dan actief bezig te zijn met Facebook. En juist omdat er zoveel fans op Facebook zaten, mochten ze dus ook veel feedback verwachten, iets wat nodig is om customer engagement te genereren.

Vervolgens zijn ze actief updates over Philips Hotel TV (bv. nieuwe producten) op hun wall gaan plaatsen. Daarnaast bieden ze hun fans ook de mogelijkheid om hun vragen te laten beantwoorden door experts (in de vorm van een FAQ), want zoals we weten kweekt expertise vertrouwen. Daarnaast ondersteunden ze hun klanten (hotels) ook actief door cases van klanten te tonen op hun Facebook profiel. Zo kregen die hotels niet alleen de nodige aandacht maar kregen ze ook extra bezoekers want de cases linkten rechtstreeks door naar de websites van de betreffende hotels. Ten slotte gebruikten ze ook een tip die wij onlangs aanhaalden, nl. het feit dat foto’s op Facebook meer emoties uitlokken.

Twitter

Het Twitterprofiel wordt actief gebruikt om aan Conversation Management te doen. Zo knopen ze spontaan gesprekken aan met hun klanten (de hele hospitality sector) en stellen ze zich ook open voor vragen van hun klanten. Ten slotte volgen ze ook alles op van de hospitality sector om op bepaalde dingen in te spelen.

YouTube

YouTube wordt gebruikt om (hoe kan het ook anders?) filmpjes op te laden en te delen met hun fans en klanten. Nieuwe producten, zoals de MediaSuite (internet tv’s), de voordelen van hun producten, cases, events, … Stuk voor stuk unieke content die een meerwaarde levert voor de kijkers en dus hun klanten.

LinkedIn

Ten slotte werd ook LinkedIn gebruikt om conversaties op te bouwen met het netwerk van partners.

Op die manier is Philips Hotel TV verbonden met de hele hospitality sector met als voordelen:

  • Makkelijk voor klanten om zich te verbinden met Philips Hotel TV (en zo up to date te blijven met nieuwe producten, oplossingen en dergelijke)
  • Een platform voor klanten en partners om hun business te promoten maar ook een platform om relevante topics & issues te bespreken
  • Directe feedback voor klanten

En met resultaat. Ze zijn zowel op Twitter als Facebook actief en er wordt ook over gepraat (op het moment van schrijven praatten 9 mensen op Facebook over Philips Hotel TV). Ten slotte is er ook op YouTube interactiviteit met de bezoekers.

Missie geslaagd dus voor Budeco en Philips Hotel TV! De duurzame basis voor de toekomst werd geslaagd gelegd met en dankzij social media

Executive Summary

Wat? Philips Hotel TV verlangde customer engagement
En? Ontwikkelde daarom een sterke social media strategie om met hun hele sector (hospitality sector) verbonden te zijn
Dus? Social Media is toepasbaar voor ieder bedrijf, hoe lastig de sector ook moge zijn

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *