Vijf verrassende redenen waarom ook jij op deze headline klikt

qm-titels-die-doen-klikken

Zie je wel, ook jij vond bovenstaande headline wel een klikje waard. En nee, dat ligt niet aan je karakter maar aan het voorspelbare mensenbrein. De psychologie leert ons namelijk dat titels met een beetje controverse, een intrinsieke belofte en een oneven getal meteen de aandacht van de lezer wekken. En daar is het ons om te doen natuurlijk. Er zijn tal van manieren om jouw titel net iets ‘klikbaarder’ te maken dan die van je concurrent en zo veel clicks binnen te halen. We lijsten er hier vijf voor je op.

1. Cijfers en lijstjes: het wérkt

Het online lezerspubliek windt er geen doekjes om: wie aandacht trekt krijgt lekkers, wie saai is de roe. Een motto dat des te meer van toepassing is voor headlines. Inspiratieloze koppen worden genadeloos afgestraft, hoe hartverscheurend of wereldschokkend je blogartikel ook mag zijn. Wil je vermijden dat al je schrijfwerk voor niets is geweest? Dan is een goeie titel een conditio sine qua non.

Opgelet: een literair hoogstandje is niet altijd een garantie op een goeie blogtitel. In de online wereld gelden namelijk andere wetten dan in het papieren universum. Bij blogartikels komt het erop aan de gejaagde lezer meteen naar de keel te grijpen, want zijn aandachtsboog is die van een goudvis.  Zo kan je alvast beginnen met een cijfer in je titel te verwerken. “Vijf redenen waarom, drie manieren om, …” Want lijstjes staan voor duidelijkheid, en daar houdt de lezer van. Gebruik waar mogelijk oneven getallen, die lokken tot 20% meer trafiek.

2. In de headline zit een ‘power word’ verstopt

Krachtige woorden wekken emotie op en zijn als geen ander in staat om de lezer tot een actie te overhalen. Een paar voorbeelden: verrassend, verbluffend, onvergetelijk, adembenemend, moedig, hoopvol, schandalig, verboden, bewezen, riskant … Deze woorden lenen zich niet alleen uitstekend tot call-to-actions maar zijn ook een ideale hefboom in de headline van je blogartikel.

Titels met oneven getallen lokken tot 20% meer trafiek.

Click to tweet!

3. We gaven je een concrete ‘klikreden’

Niemand klikt zomaar op een titel. Er is altijd een achterliggende reden voor ons klikgedrag. Dit artikel heb je allicht aangeklikt uit nieuwsgierigheid. Je wilde wel eens weten waarom net jij op die titel klikt. En onbewust zal ook de indirecte belofte (je krijgt vijf verklaringen) in de titel je aangesproken hebben. Daarnaast zijn er nog heel wat andere manieren om de lezer het gevoel te geven dat hij op je titel móét klikken. Door in te spelen op ambitie bijvoorbeeld: “Drie manieren om het tot ceo van je bedrijf te schoppen”.

4. Je houdt van (een tikkeltje) controverse

Sensatie en controverse, het zijn verkooptechnieken die al in de middeleeuwen schering en inslag waren. En ook in de online marketing anno 2014 zijn ze van de partij. De controverse in onze headline zit ‘m in de ietwat arrogante veronderstelling: jij gaat op dit artikel klikken. Terwijl dat natuurlijk niet bij iedereen het geval is (anders kon onze server het niet meer aan!).

5. SEO wérkt

De lezer kan uiteraard pas op een headline klikken, als hij die ergens ziet verschijnen. Wil je online echt van tel zijn? Dan verschijnt je headline het best op pagina één van Google. Dit doe je door relevante content te schrijven en je SEO te verzorgen. Je toespitsten op één focus keyword en de nodige tags gebruiken, is alvast een goed begin.

Executive Summary

De populariteit van je blogbericht staat of valt met de headline. Want hoe wereldschokkend je artikel ook mag zijn, met een inspiratieloze titel bereik je hoogstens vijf man en een paardenkop. Wie zijn headline wel ‘klikwaardig’ wil maken, werkt het best met enkele basisingrediënten.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *