Ontdek nu al de online trend van volgend jaar: Jux.com!

Microblogging is hot! Tumblr bewijst dat maar al te duidelijk. Maar nu is er een nieuwe kaper op de kust, een kaper die zelfs een bedreiging voor WordPress zou kunnen vormen. Jux is namelijk een nieuw microblogging platform, gecreëerd door een start-up uit New York die nu al met één voet in de toekomst staat! Het Jux platform is opgebouwd in html 5, wat er trouwens geweldig uitziet en is ontworpen en dus ook perfect toegankelijk voor zowat alle devices.

Het is te zeggen. Jux is momenteel nog in volle ontwikkeling en is dus nog niet voor alle mobiele toestellen toegankelijk. Zo wordt Jux voor de iPhone volgende week (hopen ze) uitgerold. Bovendien kan je via de Jux twitteraccount zelfs nog voorstellen doen. Zo staan ze er bijvoorbeeld voor open om themes te creëren en is er zelfs sprake om CSS aan je blog te koppelen zodat je alles nog verder kan gaan tweaken naar jouw persoonlijke smaak. Maar ze staan ook open voor suggesties omtrent nieuwe lettertypes, andere foto-effecten, enzovoort!

Jux.com-microblogging-platform

Jouw verhaal op jouw manier

En dit kan je echt zeer breed interpreteren. Zoals de makers zelf zeggen: “Jux encourages you to create something unique every time”. Iedereen, dus ook een merk of een product, kan zijn verhaal doen op Jux. En daarvoor heb je enkele zeer indrukwekkende en vernieuwende mogelijkheden:

  • blockquote: vergelijkbaar met een tweet, een korte boodschap
  • article: mogelijkheid om een artikel te creëren, voorzien van een grote afbeelding
  • photo: fullscreen foto, mogelijkheid om een beschrijving toe te voegen
  • video: mogelijkheid om video’s van YouTube of Vimeo te plaatsen voorzien van beschrijving
  • slideshow: mogelijkheid om meer dan 25 foto’s toe te voegen waarbij iedere foto voorzien is van een beschrijving
  • countdown: Min of meer hetzelfde als de slideshow maar dan met een teller

content-creëren-jux.com

Het leuke is ook dat je bij iedere content creatie of curatie, want ook dat sporen ze aan, een pagina creëert. Je kan het vergelijken met een fotoalbum, waardoor je met de pijlen, of via een tablet door te swipen, doorheen kan bladeren. Voor online marketeers is dit een droom maar ook voor gebruikers allerhande. Creatieve designers en artiesten zullen zich hier enorm op kunnen uitleven! Het visuele aspect, álles is fullscreen waarmee Jux zich dus ook van Facebook, Twitter en anderen onderscheidt, is echt een streling voor het oog wat van dit platform een unieke plaats maakt voor merkbeleving en om een optimale merkervaring te creëren.

Een platform voor storytelling & content marketing

Wat Jux echt zo geweldig maakt is z’n toegankelijkheid. Content creëren of cureren wordt echt een koud kunstje: je hoeft namelijk geen kennis te hebben van html of CSS gewoon een knappe foto opladen, een leuke tekst en titel verzinnen, eventueel de foto een effect geven en de titel en tekst een andere font geven, en klaar is kees! Over het feit dat Jux een perfect platform voor storytelling kan worden, bestaat dan ook weinig twijfel.

Jux roept trouwens zelf merken en producten op om samen met hen zich op een nooit eerder geziene manier te uiten. Net zoals ze openstaan voor suggesties van gebruikers, staan ze ook open voor de wensen van bedrijven. Op Jux.com staat het volgende te lezen:

“Let us put together a suite of styles and content options that results in gorgeous, effective, finished stuff every time (well, almost every time). Your bespoke experience will …

  • Import data automagically
  • Populate predefined templates instantly
  • Generate surpassingly beautiful pages
  • And encourage people to share them widely”

Ze zijn ‘all ears’ voor ideeën van bedrijven om hun content creatie & curatie tool verder uit te bouwen en kunnen zo dus ook voor ieder bedrijf een custom-made brand experience creëren.

Jux.com biedt gebruikers de tools om hun eigen verhaal te vertellen aan de hand van video content, afbeeldingen en tekst en dat alles op een creatieve en persoonlijke manier. Bedrijven krijgen de tools om aan storytelling te doen, hun merkverhaal te vertellen en hun klanten te betrekken in dat verhaal aan de hand van de knapste visuals.

Toch enkele minpunten?

Het lijkt me voor zowel gebruikers als voor bedrijven opportuun de mogelijkheid te hebben om feedback te ontvangen over hun content. Dit is momenteel echter nog niet mogelijk. Wel kan je de content op Jux al delen op verschillende sociale media (momenteel repost, tweet, facebook en e-mail, wordt nog uitgebreid) maar echt reageren op iets kan je niet, buiten dan het reposten waarmee je toch enige vorm van appreciatie kan tonen. Het grote voordeel voor bedrijven is uiteraard wel de deelbaarheid van de content en naar alle waarschijnlijkheid zullen ook die bedrijven vragende partij zijn om een mogelijkheid tot reageren in te bouwen in het platform, of beter gezegd: de tool.

Een ander minpunt draait om SEO. Hoewel iedere nieuwe ‘post’ een nieuwe titel toegewezen krijgt, kan je de paginatitel zelf niet aanpassen. Het zou bijvoorbeeld beter zijn dat de titel die je zelf ingeeft (en aan de label op je foto of video wordt toegevoegd) ook als paginatitel gebruikt zou worden. Momenteel wordt er gewoon een nummer toegewezen aan de pagina maar het is dus ook goed mogelijk dat hier weldra een oplossing voor komt.

[Update]

Ondertussen hebben we zelf ook even contact gehad met JuxDotCom op Twitter en stelden we hen de vraag of er een mogelijkheid komt de titel aan te passen. Dit is hun antwoord:

JuxDotCom_Twitter

JuxDotCom_Twitter2

Ten slotte draait het volgens mij echt niet om zoekmachine vriendelijkheid en vindbaarheid maar om de hele ervaring. Het creëren van unieke content en het blijven ontdekken van nieuwe dingen en uiteraard ook het delen en dus cureren daarvan. Dat is Jux.com ‘in a nutshell’.

Wat denken jullie?

Bekijk bovenstaande slideshow op patrickostertag.jux.com

Executive Summary

Wat? Mogelijk dé revelatie van het jaar!
Wie? Jux.com, een nieuw microblogging platform
En? Een prachtige visuele ervaring dankzij het gebruik van html 5

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *