Steven Heyse

BloggenBlogs schrijvenContent marketingMeer topics CopywritingSEOZoekmachine optimalisatie

14.11.2019 - Content

66, 300 of 1000 woorden: hoe lang moet een blogpost eigenlijk zijn?

De meningen over de juiste lengte van blogberichten lopen op z’n zachtst gezegd heel erg uit elkaar. Je wil natuurlijk optimaliseren voor SEO, wat moeilijker is in een heel kort artikeltje. Maar het moet ook leuk en boeiend blijven voor de lezer, die online niet altijd de tijd neemt om lange en diepgaande stukken te lezen. En bestaat er eigenlijk wel zoiets als de ideale lengte?

Het belang van blogposts

Bloggen is zowel voor grote als voor kleine bedrijven een uitstekende manier om bezoekers voor hun website aan te trekken. Een goed blogartikel kan hoog scoren in Google’s zoekresultaten en zo een waardevol organisch bereik creëren. Daarnaast zijn blogposts erg nuttig, omdat je ze kunt delen op sociale media om zo je bereik nóg te vergroten.

Maar uiteraard rijst dan de vraag: hoe lang moet ik die blogposts precies maken? Enkele jaren geleden waren teksten van 350 à 500 woorden zo’n beetje de standaard, maar vandaag duiken er steeds vaker langere blogartikels op. Is daar een reden voor? Als je met een kort stukje je doel al kunt bereiken, lijkt het zinloos om tijd te spenderen aan een ellenlange tekst, toch? Laat ons even een aantal zaken op een rijtje zetten …

Maakt lengte iets uit voor de zoekresultaten?

Heel wat van de pagina’s die goed scoren bij Google zijn eerder lang (> 2.000 woorden) dan kort. Dat klinkt ergens logisch, omdat een lange tekst meer details bevat en de kans dus groter is dat hij een antwoord biedt op een vraag van gebruikers.

Deze grafiek van marketingsite Moz toont de lengte van de best scorende artikels voor een bepaalde zoekopdracht.

Moz

Besef evenwel dat zo’n grafiek op zich weinig zegt. Deze is immers gebaseerd op gemiddelden en op keywords die misschien helemaal niet relevant zijn voor de onderwerpen waarop jij wil focussen.

Ook moeten we er rekening mee houden dat Google vandaag focust op mobielvriendelijke websites. Het lijkt dan ook vreemd dat teksten van 2.000 woorden of meer, die je toch nooit helemaal zult lezen op een smartphone, de voorkeur zouden krijgen. Sites zoals bestseo.net lijken dan ook te suggereren dat korte teksten de toekomst zijn.

Hoe korter, hoe beter?

Sommige specialisten stellen dat niemand online nog lange teksten wil lezen – niet op mobiel, maar ook niet op desktop. Daarom moeten we bezoekers op hun wenken bedienen door informatie altijd in kleine, hapklare brokjes aan te bieden. Dat sluit perfect aan bij de trend om meer structured data te gebruiken en daarmee te mikken op opvallende rich results in de zoekresultaten.

Bepaalde SEO-experts zweren dan ook bij ultrakorte teksten en raden aan om de lengte van je blogberichten te beperken tot 66 woorden of zelfs tot slechts 200 tekens. Dat is zelfs minder dan de maximumlengte voor een tweet! In dat geval spreken we dan ook eerder over microbloggen dan over ‘gewoon’ bloggen.

Of toch kiezen voor een lange blogpost?

Anderen pleiten dan weer voor exact het tegenovergestelde. Een theorie luidt dat bezoekers goed geïnformeerd willen zijn over je product of dienst alvorens ze tot een conversie – zoals een aankoop – overgaan.
Volgens deze tweede theorie hebben bezoekers weinig aan een kort en oppervlakkig stukje tekst. Alleen in een uitgebreidere blogpost van meer dan 1.000 woorden kun je alle nodige informatie kwijt.

De ideale lengte voor je blogberichten

Het mag duidelijk zijn: een eenduidig antwoord bestaat niet. Het klopt dat mensen online informatie vaak niet volledig lezen, maar eerder scannen. Een goede titel en meta title zijn dan ook van groot belang, anders wordt je artikel simpelweg overgeslagen.

Wil je een lang blogbericht schrijven? Zorg dan voor een gemakkelijk scanbare structuur.

Een té kort bericht waar eigenlijk geen informatie in staat heeft geen waarde. Langere blogberichten daarentegen zijn zoals gezegd goed voor SEO. Bovendien zijn lange blogs diepgaander en hoeft de bezoeker niet alles van a tot z te lezen. Een iets langer blogbericht met een goede, scanbare structuur lijkt dus het beste. Natuurlijk kan je qua lengte ook voor de gulden middenweg gaan, met zo’n 550 woorden per artikel.

Tekstopbouw en tekstopmaak belangrijker dan lengte

Een inhoudelijk goed blogbericht schrijven is belangrijker dan een bepaalde lengte nastreven. Als een lang blogbericht de juiste structuur heeft, zal het net zo makkelijk leesbaar zijn als een kort. Door een duidelijke tekstopbouw en –opmaak, maak je de vraag over de ideale lengte van een blogpost overbodig.

Met een duidelijke tekstopbouw wordt de vraag over de ideale lengte overbodig

Een goede tekstopbouw en –opmaak betekent onder meer dat je in de titel en de inleiding onmiddellijk duidelijk maakt waar de tekst over zal gaan. Vervolgens werk je met korte paragrafen per thema, die voorzien zijn van duidelijke tussentitels. Ook woorden in het vet zetten, helpt de lezers om de tekst sneller te scannen.

Tips voor sterke blogberichten met de juiste lengte

  • Inhoud. Kun je je boodschap overbrengen in 100 woorden? Draai dan niet rond te pot om je blogbericht te rekken. Heb je meer woorden nodig om tot een stevig artikel te komen? Dan kan dat ook.
  • Schrijfstijl. Wie vaker voor het web schrijft, wist het al: online hou je je schrijfstijl het best bondig. Kom snel to-the-point, anders riskeer je dat je lezers afhaken. Deze stijl resulteert vaak in een beperkt aantal woorden.
  • Frequentie. Ook de frequentie waarmee je nieuwe blogberichten schrijft en post, heeft een invloed op hun lengte. Zo kan je opteren om vaker korte posts de wereld in te sturen, of om informatie te bundelen in één langer blogartikel. Beide strategieën zijn overigens goed, zolang de kwaliteit van je schrijfsels maar hoog blijft.
  • Medium. Niet elke blogpost moet volledig uit woorden bestaan. Je kunt je uitleven met foto’s, video’s, audiofragmenten, infographics en meer van dat leuks. De lengte (en de kwaliteit) van een blogbericht laat zich dus niet alleen in woorden uitdrukken!

Steven Heyse

Steven zet beroepsmatig letters in de juiste volgorde. Wie Engels spreekt, mag hem een copywriter noemen. Hij is een liefhebber van vinylplaten en stripverhalen. Ook ‘muzikaal’ actief trouwens, enfin ja ...

Lees meer van Steven