66, 300 of 1000 woorden: hoe lang moet een blogpost eigenlijk zijn?

lengte-blogpost

De meningen over de juiste lengte van blogberichten lopen op z’n zachtst gezegd heel erg uit elkaar. Je wil natuurlijk optimaliseren voor SEO, wat moeilijker is in een heel kort artikeltje. Maar het moet ook leuk en boeiend blijven voor de lezer, die online steeds minder tijd neemt om lange en diepgaande stukken te lezen. En bestaat er eigenlijk wel zoiets als de perfecte lengte?

Hoe korter, hoe beter?

Sommige specialisten zweren bij ultrakorte teksten. Ze stellen dat niemand online nog lange teksten wil lezen. Daarom zouden we bezoekers op hun wenken moeten bedienen, door de informatie in kleine, hapklare brokjes aan te bieden. Volgens sommigen is het daarom aan te raden om de lengte van je blogberichten te beperken tot 66 woorden, of zelfs tot slechts 200 tekens.

Of toch kiezen voor een lange blogpost?

Een ander argument pleit exact voor het tegendeel. Zo stelt men dat bezoekers goed geïnformeerd willen zijn over je product of dienst alvorens ze tot een conversie – zoals een aankoop – zullen overgaan. Zij hebben niet veel aan een kort en oppervlakkig stukje informatie. Alleen in een uitgebreidere blogpost van meer dan 1000 woorden zou je alle nodige informatie kwijtkunnen.

De ideale lengte voor je blogberichten

Wil je een lang blogbericht schrijven? Zorg dan voor een gemakkelijk scanbare structuur.

Het mag duidelijk zijn: een eenduidig antwoord bestaat niet. Het klopt dat mensen online informatie vaak niet volledig lezen maar eerder scannen. Een goede titel en meta title zijn dus van groot belang, anders wordt je artikel simpelweg overgeslagen. Een té kort bericht waar eigenlijk geen informatie in staat heeft geen waarde, dat mag duidelijk zijn. Langere blogberichten zijn daarentegen goed voor SEO. Bovendien zijn lange blogs diepgaander en hoeft de bezoeker niet alles te lezen. Een iets langer blogbericht met een goede, scanbare structuur lijkt ons dus het beste. Natuurlijk kan je qua lengte ook voor de gulden middenweg gaan, dat zou uitkomen op zo’n 300 à 400 woorden per artikel.

Tekstopbouw en tekstopmaak belangrijker dan lengte

Online kom je zo snel mogelijk to-the-point

Een goed blogbericht schrijven van de juiste lengte is niet eenvoudig, en ook de meningen over wat die juiste lengte nu precies is, blijven verdeeld. Echter, wanneer een lang blogbericht de juiste structuur heeft, is het even gemakkelijk leesbaar als een kort. Door een goede tekstopbouw en –opmaak schuift de kwestie over de lengte dus naar de achtergrond.

Een goede tekstopbouw en –opmaak houdt onder andere in dat je duidelijk maakt in de titel en inleiding waar de tekst over zal gaan. Vervolgens werk je met korte paragrafen per thema, die voorzien zijn van een duidelijke tussentitel. Ook woorden in het vet zetten helpt de lezers om de tekst sneller te scannen.

Tips voor sterke blogberichten met de juiste lengte

  • Inhoud. Kan je je boodschap overbrengen in 100 woorden? Draai dan niet rond te pot om je blogbericht te rekken. Heb je meer woorden nodig om tot een stevig artikel te komen? Even goed.
  • Schrijfstijl. Wie wel vaker voor het web schrijft wist het al: online hou je je schrijfstijl best bondig. Kom snel to-the-point, anders riskeer je dat je lezers afhaken. Deze stijl resulteert vaak in een beperking van het aantal woorden.
  • Frequentie. Ook de frequentie waarmee je nieuwe blogberichten schrijft en post, heeft een invloed op hun lengte.  Zo kan je opteren om vaker korte posts de wereld in te sturen, of om informatie te bundelen in één langer blogartikel. Beide strategieën zijn overigens goed, zolang de kwaliteit van je schrijfsels maar hoog blijft.
  • Medium. Niet elke blogpost moet uit woorden bestaan. Je kan je uitleven met foto’s, video’s, audiofragmenten, infographics en meer van dat leuks. De lengte (en de kwaliteit) van een blogbericht laat zich dus niet alleen in woorden uitdrukken!
Executive Summary

Over de ideale lengte van een blogpost zijn de meningen verdeeld. Volgens sommigen is korter beter, andere zweren bij lange artikels. Wat vaststaat is dat niet alleen de lengte een rol speelt, maar dat de inhoud en de tekstopbouw en -opmaak minstens even belangrijk zijn. We leggen uit hoe je al deze elementen laat samenvloeien om kwalitatieve blogs met de juiste lengte op te stellen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *