Rando: een vernieuwende app om foto’s te delen

De digitale ontwerpers van ustwo lanceerde hun nieuwste app met een experimentele campagne. Rando is een fotodeelapp die anders is dan de Instagrams van deze wereld. In deze tijden van ‘we delen alles met elkaar’ heeft Rando geen enkele sociale functionaliteit. Rando’s share je niet met vrienden, er zijn geen likes mogelijk, geen reacties en geen rechtstreekse communicatie. Met Rando stuur je een foto de wereld in en die belandt bij een willekeurige andere gebruiker van de app.

Rando: originele app om foto’s te delen

Rando is dus een app om foto’s te delen en geen afkooksel van Instagram. Het is een originele app om de simpele reden dat je er niks mee kunt, behalve foto’s maken en kijken. Het principe van Rando is best spannend. Je weet niet wie de foto ontvangt, alleen waar ongeveer de ontvanger zich bevindt. De ontvanger weet enkel van welke plek op aarde de foto afkomstig is.

Met deze app wil Rando vreugde en fascinatie brengen in het delen van foto’s. Het idee achter Rando is dus simpel: je geeft iemand een kijkje in jouw leven en jij kan een kijkje nemen in dat van iemand anders, zonder hashtags, vriendenlijsten of chatsessies.

Anonieme beelden, wat met de nadelen?

We horen je luidop denken “als dat maar goed gaat…”. De oude Chatroulette, het Wilde Westen van anonimiteit, bewees dat anoniem beelden versturen naar een willekeurige plaats in de wereld kan uitlopen op een bepaalde categorie beelden. Daar heeft Rando natuurlijk ook aan gedacht en het is in de algemene voorwaarden voorzien. Ze stellen dat je 18 jaar of ouder moet zijn of 14 jaar en ouder met toestemming van je ouders. Om te voorkomen dat gebruikers volledig over de schreef gaan wordt er wél een account aangemaakt. Dit met een mailadres waarnaar een bevestigeng gestuurd wordt voor de gebruiker kan inloggen.

Reclamepanelen Rando

Om Rando onder de aandacht te brengen plaatsten ze gigantische rode reclamepanelen met daarop de asociale boodschap “no one likes you” en “you have no friends”. Deze sierden de hippe Londense buurt Shoreditch. Met deze uitdagende boodschappen zette Rando zich op de kaart. De makers wilden met deze reclamepanelen het virale aspect van de ‘antisociale’ app een duwtje in de rug geven. Hiervoor was Shoreditch dus een strategische keuze aangezien de hoeveelheid invloedrijke ‘hipsters’ daar.

Executive Summary

Rando stuurt je foto de wereld in, zonder sociale functionaliteit.
Iemand krijgt een kijkje in jouw leven en jij ontvangt een foto van iemand anders zijn leven…

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *