Advertentie-uitgaven Apple explosief gestegen

AppleEerder deze dag publiceerde Apple zijn 10-K formulier voor het fiscaal jaar 2010. Het lange document staat vol met allerlei ‘weetjes’ over de zakelijke status van Apple. Het meest merkwaardige is waarschijnlijk de mate waarin Apple zijn advertentie-uitgaven heeft opgevoerd.

Voor 2010 bedroegen de advertentiekosten voor het bedrijf $691 miljoen. Vorig jaar bedroeg dat bedrag nog $501 miljoen. Het is trouwens ook de eerste grote ‘sprong’ van de laatste jaren. In 2008 bedroegen de uitgaven $486 miljoen en in 2007 $467 miljoen. De stijging van de advertentie-uitgaven bedroeg dus jaarlijks ongeveer $15 à $20 miljoen. De sprong van vorig jaar naar dit jaar bedraagt maar liefst $190 miljoen.

Maar wat nog merkwaardiger is dat ondanks de enorme toename in uitgaven, Apple zijn trend voortzet van het verlagen van het percentage van opbrengsten die gespendeerd worden aan adverteren. De uitgaven van dit jaar bedragen $691 miljoen, totale opbrengsten $65 miljard wat dus wilt zeggen dat Apple dit jaar amper 1% van z’n opbrengsten uitgaf aan adverteren. Vorig jaar bedroeg dat percentage 1,37%. In 2001 was het nog 5%.

Ook al stijgen de advertentie-uitgaven explosief, het geld komt sneller binnen waardoor het percentage dat gespendeerd wordt steeds kleiner en kleiner wordt. En ook al lijkt $691 miljoen enorm veel geld, is het amper de helft van wat Microsoft vorig jaar uitgaf aan adverteren en ook minder dan wat Dell spendeerde.

Waar het geld juist aan gespendeerd werd, werd niet meegedeeld maar wij hebben zo onze ideeën. De lancering van de iPhone 4 en de iPad zal er wel voor iets tussen zitten. Weten hoeveel van die $691 miljoen aan SEM besteed werd, zou wel interessant zijn maar uiteraard geeft Apple hierover niets prijs. Deze eer wordt voornamelijk aan alle partners gelaten: AXA en VandenBorre in dit geval.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *