Microsoft heeft een nieuw patent: zoeken als een popster!

Zoekmachines proberen steeds meer de zoekresultaten af te stemmen op je persoonlijkheid. Maar gepersonaliseerd zoeken is naar mijn bescheiden mening nog erg jong en zal  enige tijd nodig hebben voor ik echt de zoekresultaten krijg die ik wil en anderen een totaal ander set websites zien voor dezelfde zoekterm.

Microsoft heeft nu een patent aangevraagd dat een andere insteek voor gepersonaliseerd zoeken biedt. In plaats van zoekresultaten af te stemmen op de geschiedenis en acties van een gebruiker, hebben ze nu een patent voor zoekresultaten op basis van een profiel.

Zoek als Miley Cyrus!

Miley CyrusStel je dochter is een grote fan van Miley Cyrus en haar kledingstijl. Als de ideale vader of moeder wil je haar natuurlijk wel eens verrassen met de kleding die de jonge popster draagt. Je eigen gepersonaliseerde zoekresultaten zullen je meer hinderen dan helpen.

Als Microsoft deze technologie uitwerkt kan je simpelweg Miley Cyrus kiezen en je krijgt de persoonlijke zoekvoorkeuren die met de stijl van Miley Cyrus overeenkomen. Op deze manier zal het vinden van het passende cadeau veel eenvoudiger zijn.

Ook in onze sector zijn er interessante mogelijkheden. Afkortingen bijvoorbeeld hebben tal van betekenissen. Als je op zoek bent naar iets specifiek over zoekmachine optimalisatie of social media, dan zou het profiel van een SEO expert je de relevante zoekresultaten sneller geven!

Marketing mogelijkheden

Cheerleader USANatuurlijk zie ik ook mogelijkheden als marketeer. Als gepersonaliseerde zoekresultaten steeds meer impact hebben op het organisch zoekverkeer, dan wil je natuurlijk weten hoe de gepersonaliseerde zoekresultaten van de doelgroep eruit zien. Zijn populaire Amerikaanse tienermeisjes je doelgroep? Dan is het stereotype van een cheerleader een goede start om je plaats op een zoekmachine te evalueren.

Natuurlijk is dit momenteel niet meer of minder dan een patent, Microsoft is mogelijk nog niet eens begonnen aan het uitwerken van het idee. Het zou echter een goede start zijn om Bing te onderscheiden van Google. Ook krijgt hun stelling ‘Bing, decision engine’ dan wat meer inhoud…

Via Search Engine Watch.

Executive Summary

Wat? Microsoft vraagt een nieuw patent aan
En? Een goede manier om zichzelf te onderscheiden van concurrent Google
Maar? Mogelijk blijft het bij dit patent en wordt het niet uitgewerkt

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *