Krijgt Gmail z’n eigen unieke Adwords advertenties?

Volgens SearchEngineLand is Google druk bezig met het testen van een speciale ad unit (advertentieformaat) die enkel voor Gmail bedoeld is. De advertenties zouden meer grafisch en interactieve mogelijkheden hebben, hoewel het toch geen display advertenties zouden zijn.

Wanneer je nu een bericht opent in je mailbox, krijg je rechts enkele tekstadvertenties te zien. De nieuwe advertenties zouden boven die advertenties komen te staan. Ze zouden volgens SearchEngineLand bestaan uit een afbeelding, een titel en enkele lijnen tekst (description). Naast een enveloppe-icoon (boven de titel) zou dan de naam van de adverteerder komen te staan. Op de naam van de adverteerder klikken zou een e-mailbericht openen.

Gmail_Adwords_ad_format

Het mooie aan de advertenties is dat je ze kan doorsturen maar dat je ze kan uitschakelen en ze dus niet meer te zien zult krijgen (een beetje zoals Facebook ads waar je ook kunt kiezen advertenties niet langer te zien te krijgen?). Advertenties kunnen daarnaast ook opgeslagen worden in je inbox. De vraag is maar wie advertenties gaat opslaan in z’n inbox. Enkele maanden geleden verscheen er al zo’n functionaliteit van de oprichten van About.com en ook toen ontsproten er spontaan enkele vraagtekens… Hoewel ik het wel zie werken voor aanbiedingen van bv. Groupon. Bij Groupon krijg je €6 tegoed wanneer je een Groupon deal aanbeveelt aan je vrienden. Op die manier kunnen mensen dan zo’n aanbieding doormailen en zelf dus €6 ontvangen voor het aanbevelen. Een samenwerking tussen Google en Groupon (of gelijkaardige group buying aanbieders) zou dus een verlengde van deze advertenties kunnen zijn…

Gmail_Adwords_ad_format_expand

Klikken op de (kleine) advertentie zou een grotere afbeelding binnen Gmail openen met buttons voor interactie (like us on Facebook, download …, buy the movie, …) waarna je de advertentie dus kan doorsturen naar vrienden.

De nieuwe advertenties zouden al sinds juli getest worden en aan een klein deel van Amerikaanse gebruikers getoond worden. Ook hier rijzen weer enkele privacy-vragen. Scant Google dan mijn mails om mij vervolgens te targeten? Of hoe gebeurt de targeting van de nieuwe advertenties dan? En hoe zal de CTR berekend worden nu er meerdere interactieve mogelijkheden zijn. Je kan namelijk naar de site van de adverteerder gaan, je kan de advertentie opslaan of doormailen, je kan de adverteerder liken, … Wat geldt dan als click en hoeveel betaalt de adverteerder dan voor welke clicks?

Wat vinden jullie van dit nieuwe AdWords advertentieformaat? Zullen deze ads meer clicks ontvangen of juist niet?

Gelezen via SearchEngineLandGoogle Testing Unique AdWords Format Designed for Gmail

 

Executive Summary

Wat? Google test unieke Gmail advertenties met interactieve mogelijkheden
En? Een geboren winnaar? Of nu al een mislukking… ?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *