KLM’s social media tactieken: de hoogtes en laagtes van 2011

In 2011 nam social media een vooraanstaande plaats in binnen de online marketing. Ondanks het succes zijn sommige bedrijven nog relatief nieuw met marketing via sociale netwerken. Zo kunnen sommige initiatieven alle verwachtingen overtreffen en andere falen omdat de verkeerde inschattingen werden gemaakt. Over deze mindere succesvolle campagnes horen we meestal niet meer veel maar vliegtuigmaatschappij KLM is sportief en haalt de social media successen en bloopers van 2011 nog eens even boven.

Ze beginnen natuurlijk wel met succesvolle campagnes. Zo kijkt men trots terug op de blauwe Boeing 777 met afbeeldingen op van 4000 Facebook fans. Maar dat een social media hit niet altijd een groots opgezette campagne hoeft te zijn, bewees men bij KLM met de Facebook actie: ‘Fly to Like and like to fly.’, die een record aantal likes kreeg van 3337. Nog zo’n kleiner initiatief is de tweet met grappige airport codes. Deze tweet kreeg maar liefst 264 retweets.

Zoals we hadden beloofd overlopen we ook even laagtes in KLM’s social media strategie. Zo was er de actie waarbij KLM 100 Viktor&Rolf tassen wou weggeven aan de 50 eerste vrouwen en 50 eerste mannen die de post zouden liken. Echter na enkele minuten waren er al 1500 likes geregistreerd, en kon niet achterhaald worden wie nu eerst was. Uiteindelijk hebben ze minstens 500 tassen moeten uitdelen.

 

Een ander foutje van de in-house marketeer was om  in een tweet te stellen dat KLM de enigste vliegmaatschappij was met een combi vliegtuig, een vliegtuig met deels cargo en deels passagiers. Maar dit is natuurlijk helemaal niet waar, zoals de aandachtige lezers ook meteen door hadden. KLM was dan wel zo eerlijk om z’n fout toe te geven, goed conversation management dus!

Zo zie je maar marketeers zijn ook maar mensen. En dat hoeft men helemaal niet weg te steken, dat doen ze alleszins bij KLM niet. En kijk eens onder het artikel op de KLM blog naar de reactie van de mensen: “They love it.”.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *