Tools voor je zoekwoordonderzoek

zoekwoord-300x214Je content opbouwen start best vanuit een grondig zoekwoordonderzoek. De Google Keywordplanner is vaak het vertrekpunt voor je contentcreatie. Zo bestaan er nog enkele andere handige tools om je zoekwoordonderzoek te verfijnen.

1. Ga van start met de Google Keywordplanner

Start je zoektocht naar relevante keywords in de Google Keyword Planner. Geef het overkoepelende thema in en hou in een worksheet een lijst bij van relevante ‘long-term keywords’ (meer dan twee zoekwoorden). Het voordeel van de keyword planner is dat je geen hele set van zoekwoorden meer hoeft in te geven. De vernieuwde tool kan gerelateerde zoekresultaten goed oppikken.

2. Controleer de suggesties via Ubersuggest

Vervolgens kan je aan de slag met Ubersuggest. Ubersuggest geeft op basis van een specifiek zoekwoord de ‘Google Suggestions’ weer. Google Suggestions zijn de automatische aanvullingen wanneer je een zoekwoord in de Google zoekbalk ingeeft. Type het hoofdzoekwoord (dat je ook in de Google Keyword Planner hebt ingegeven) in en bekijk de suggesties die worden weergegeven. Het geeft een overzicht van populaire zoektermcombinaties met jouw hoofdzoekwoord. Een uitstekende tool om enkele long-term keywords op te sporen. Voeg relevante combinaties toe (via groen plusteken) en download op het einde de volledige lijst van zoekwoorden die je hebt verzameld via Ubersuggest.

3. Toets de resultaten af via LSA Keywords

Je hebt ondertussen ideeën opgedaan via de Google Keyword Planner en Ubersuggest. Nu kan je deze twee lijsten eens gaan aftoetsen via LSA Keywords. Deze derde tool geeft je de mogelijkheid om voor elke keywords de top 5-10 resultaten te analyseren. Zo heb je de mogelijkheid om zoekwoordcombinaties te herkennen, die bij de sterk scorende resultaten steeds terugkomen en bijgevolg een invloed kunnen hebben op de ranking voor jouw zoekwoord. Alvast een leuke tool om eens door te gaan en wie weet vind je hier nog enkele interessante combinaties om je zoekwoordanalyse te vervolledigen.

4. Maak een een prioriteitenlijst

Tot slot maak je een finale selectie in de volledige lijst aan keywords. Maak zo een onderscheid tussen de hoofdzoekwoorden, secundaire zoekwoorden en eventueel verwante combinaties (via LSA). Zo heb je een mooi overzicht van de zoekwoorden die je graag had opgenomen in je artikel(s). Heb je ze gebruikt? Vink ze dan af. Op deze manier ga je steeds gestructureerd te werk en heb je nog een idee welke combinaties je nog graag had opgenomen in je teksten.

Executive Summary

Je content opbouwen start best vanuit een grondig zoekwoordonderzoek. De Google Keywordplanner is vaak het vertrekpunt voor je contentcreatie. Zo bestaan er nog enkele andere handige tools om je zoekwoordonderzoek te verfijnen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *