Hoe long tail keywords zoeken? 7 tips.

qm-long-tail

Zoekwoorden zijn de basis van zoekmachinemarketing en de belangrijkste tool van Google en andere zoekmachines. Als bedrijf is het een must om online in te spelen op de zoekwoorden die jouw doelpubliek gebruikt. De zoekwoorden die het beste scoren zijn de zeer specifieke long tail keywords. Maar hoe weet je welke waardevolle long tail keywords jouw doelpubliek gebruikt in de zoekmachines? Wij geven je 7 tips om ze te vinden!

1

 Gebruik de suggesties van Google 


Zoekmachines geven de gebruikers vaak de pap in de mond. Zo doet bijvoorbeeld Google suggesties. Google hanteert twee manieren. Zodra je begint te typen in de zoekbalk, stelt Google mogelijke long tail keywords voor.long tail keywords zoeken 1

Ook als je al een zoekopdracht hebt ingegeven, geeft Google suggesties. Kijk maar eens onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten, hier vind je gerelateerde zoekopdrachten.long tail keywords zoeken 2

Dit is niet enkel een handige tool voor de gebruikers, ook jij kan hier nuttig gebruik van maken. De suggesties die Google geeft, zijn zaken die de gebruikers ook regelmatig zoeken. Deze long tail keywords kan je dus maar best opnemen in je SEO- of SEA-campagne!

2

 Raadpleeg de AdWords zoektermen 


Als je een Google AdWords-campagne hebt, kan je het zoektermenrapport raadplegen om te achterhalen welke zoekwoorden jouw advertenties activeerden. Vaak zijn dit long tail keywords die niet opgenomen zijn in je campagne.

Hoe je dit rapport kan raadplegen? Je gaat in Google AdWords naar zoekwoorden, je kiest voor details en selecteert alle zoektermen. Google AdWords geeft je vervolgens een lijst met alle gezochte zoekwoorden. De zoekwoorden die je reeds hebt opgenomen worden aangeduid met “toegevoegd”, de anderen kan je toevoegen of uitsluiten afhankelijk van de relevantie.

long tail keywords zoeken 3

3

Long tail keywords ontdekken in de Keyword Planner


Als je al langer bezig bent met zoekmachine optimalisatie, ken je vast en zeker de Keyword Planner. Om op een efficiënte manier long tail keywords te ontdekken met deze tool, geef je eerst enkele termen in die de basis vormen voor je onderzoek. De woorden die je niet in de long tail keywords wilt openemen, sluit je uit. Dit helpt om irrelevante suggesties te voorkomen. Is er een woord dat zéker in je long tail keyword hoort? Neem het op bij de termen die zeker in je zoekwoord moeten zitten.long tail keywords zoeken 4
4

Gebruik Analytics


Als je website en AdWords aan Analytics gekoppeld zijn, kan je eveneens een heleboel long tail keywords ontdekken. Klik in het menu op Acquisitie en vervolgens op Zoekwoorden. Hier kan je zowel de betaalde als organische zoekwoorden raadplegen. Hetzelfde geldt als bij de AdWords zoektermen: dit zijn de zoekwoorden waarmee je doelpubliek op je website terechtkwam.

Let op: je zal een groot zoekvolume zien onder het label (not provided). Vraag je je af wat dat is? Dit zijn gebruikers die een organisch zoekresultaat aanklikten terwijl ze ingelogd waren met een Google-account. De zoekwoorden worden dan niet weergegeven. Dit doet Google, naar eigen zeggen, om de privacy van haar gebruikers te beschermen.

5

Zet je in de plaats van je doelgroep


Een andere logische stap is je in de plaats van je doelgroep te zetten: hoe zoekt de gebruiker? Verkoop je bijvoorbeeld zonnebrillen van diverse merken in heel veel verschillende kleuren, kan je dit combineren en er een long tail keyword van maken. Denk bijvoorbeeld aan “zwarte ray ban wayfarer” of “zwarte ray ban zonnebril”.

Je kan ook een locatie, een jaar of maand aan je zoekwoorden toevoegen. Ligt jouw winkel bijvoorbeeld in Antwerpen, dan wordt je zoekwoord: “zwarte ray ban zonnebril Antwerpen”.

Extra tip: kijk ook eens hoe je concurrenten dit aanpakken en welke zoekwoorden zij gebruiken!

6

Google Trends


Als je surft naar www.google.be/trends/ krijg je een overzicht van de zaken die op dit moment hot zijn. Je krijgt een lijstje met de populairste zoekopdrachten van het moment te zien. Interessant wanneer ook één van jouw producten momenteel brandend actueel is!long tail keywords zoeken 5
7

Web Master Tools


Google Webmaster Tools is, tot slot, een handig instrument om long tail keywords te vinden. Je kan heel eenvoudig in het menu kiezen voor zoekverkeer en vervolgens zoekopdrachten. Hier krijg je een lijst van alle gezochte zoekwoorden voorgeschoteld!

Executive Summary

De zoekwoorden die het beste scoren zijn de specifieke long tail keywords. Maar welke long tail keywords gebruikt jouw doelpubliek? 7 tips om ze te vinden!

5 Comments

  1. Seppe

    4 months ago

    Leuke lijst, Anke en Mattias.
    Al zou ik puntje 5 (Zet je in de plaats van je doelgroep) veel hoger zetten.

    Ik publiceerde net vandaag het vijfde en laatste deel van een blogreeks over keyword research voor SEO. In deel 2 geef ik 10 manieren om trefwoordsuggesties te verzamelen: http://schrf.be/keywordresearch5. Daar hebben jullie waarschijnlijk ook wat aan. Feedback is in elk geval heel welkom – ook op de andere artikels in de reeks.

  2. Anke Stienen

    4 months ago

    Dag Seppe,

    Bedankt voor je bijdrage! Het klopt dat je doelgroep een zeer belangrijk onderdeel is van je zoekwoordonderzoek, om niet te zeggen het belangrijkste. Maar de andere zijn uiteraard ook cruciaal.

    Mvg,
    Anke

  3. AnissaSPicha

    1 month ago

    Hi! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine
    Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Cheers!

  4. Gregory Colaianni

    1 month ago

    Leuke en leerrijke post.

    Om nog iets toe te voegen bij puntje 3 (Keyword Planner):
    Hou er rekening mee dat je reeds een betalende AdWords campagne moet uitgevoerd hebben alvorens hiervan gebruik te kunnen maken. Vroeger was dit niet zo, maar is helaas veranderd.

    Kies ook keywords met een hoog aantal maandelijkse zoekopdrachten (vanaf 40-50 zou goed moeten zijn voor longtail keywords, en +100 voor gewone keywords). Wil je later adverteren met die keywords, let dan ook op de “Suggested bid”, dat deze niet te hoog ligt, afhankelijk van jouw budget. En tot slot de “Competition”, zorg er ook voor dat deze niet te hoog ligt. Want hoe hoger deze is, hoe moeilijker het zal worden om jouw keywords hoog te doen ranken.

  5. Gregory Colaianni

    1 month ago

    @ANISSASPICHA: You have Yoast SEO plugin for WordPress. It helps you create SEO-friendly content.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *