Zoeken op Twitter: persoonlijke zoekresultaten dankzij social media

twitter_logoOnline Search wordt momenteel gedomineerd door internetgiganten als Google, Yahoo en Bing. Ieder met z’n eigen algoritmes, features en functionaliteiten. Door die algoritmes, zijn zoekresultaten altijd voornamelijk beïnvloed geweest door populariteit in plaats van persoonlijkheid. Twitter brengt daar verandering in.

De zoekfeature van Twitter bekijkt je zoekopdracht en geeft zoekresultaten gebaseerd op waar de Twitter-gemeenschap nu over aan het tweeten is. Real-time en persoonlijkere zoekresultaten dus.

Een mooie feature van Twitter die slimme marketeers en bedrijven naar hun hand kunnen zetten. Zo kan een giftshop tijdens het eindejaar promotie voeren door tweets uit te sturen van op z’n eigen account met keywords al geschenk, kerstgeschenken, giftshop, … Mensen die dan gaan zoeken op ‘kerstgeschenk’, ‘giftshop’ of gerelateerde zoekwoorden, zullen dan de giftshop tussen hun resultaten te zien krijgen. Ook lokale bedrijven kunnen hier gebruik van maken. Stel je voor dat je een bed & breakfast uit het Antwerpse bent. Via de advanced search kan je dan zoeken welke mensen praten over ‘toerisme Antwerpen’, ‘citytrip Antwerpen’, ‘vakantie Antwerpen’. Die mensen kan je dan gaan targetten met aangepaste communicatie. Zo kan je hen bijvoorbeeld een gratis ontbijt of korting aanbieden wanneer ze bij jouw boeken of wanneer ze jouw Twitter-account volgen.

Er zijn zeker nog veel meer mogelijkheden uit de advanced search van Twitter te halen. Als consument krijg je gepersonaliseerde zoekresultaten en bedrijven kunnen het zelfs als brand monitoring tool of social media monitoring tool gebruiken en heel specifiek gaan zoeken naar wat er waar en wanneer over hun merk/bedrijf gezegd wordt.

Dat zoeken op Twitter een succes is, wordt bewezen door de cijfers. Al in juli had het zoekvolume van Twitter dat van Yahoo! en Bing samen, overstegen. In juli verwerkte Twitter maandelijks zo’n 24 miljard zoekopdrachten. Voor Yahoo! en Bing bedroeg het gecombineerde zoekvolume ongeveer 13,5 miljard. Twitter was dus al een waardevol kanaal en het wordt nu zo mogelijk nog waardevoller.

Bekijk ten slotte nog dit filmpje van Mashable over de werking van de Twitter Advanced Search.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0VzGIICDgs0&feature=player_embedded[/youtube]

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *