Mobiel internet en mobiel zoeken creëren nieuwe marketingmogelijkheden!

mobile searchHet aantal mensen dat zijn mobiel toestel gebruikt om op internet te surfen, stijgt dagelijks. Ook de verkoop van smartphones stijgt, wereldwijd werd een stijging van 24% opgetekend en tegen eind 2011 zou de verkoop van smartphones die van PC’s overstijgen, wat alleen maar meer marketing mogelijkheden met zich zal meebrengen. Mobiel zoeken, mobiele websites, click to call, location based services, betalen met je GSM, …. Enorm veel mogelijkheden dus. Aan de slimme marketeers om er profijt uit te halen!

Mobiel zoeken

Zoeken op Google via mobiele toestellen is op twee jaar tijd 5x verdubbeld. Volgens veel marketeers is dit nog steeds te weinig. Maar net nu moeten bedrijven hun mobiele marketingstrategieën aanpassen zodat ze weldra mee kunnen draaien op de mobiele (zoek)markt. Meer en meer mensen gebruiken hun mobiele toestel om te zoeken en zowel kleine als grote bedrijven kunnen hier op inspelen.

Mobiele zoekmachines hebben andere zoekrobots en algoritmes dan degene die voor traditionele web search gebruikt worden. Websites worden zo geëvalueerd alsof ze via een mobiel toestel bekeken worden en de resultaten krijgen hun ranking deels gebaseerd op hoe goed de pagina getoond wordt en werkt op het type telefoon waarlangs de zoekopdracht gebeurde. Het is dus mogelijk dat je met verschillende toestellen, verschillende resultaten te zien krijgt aangezien de resultaten gebaseerd worden op de evaluaties die Google maakt met de verschillende user agents.

De beste manier om je mobiele SEO te verbeteren, is door er zeker van te zijn dat mobiele crawlers en user agents vast stellen dat je content goed vertoond zal worden en snel zal laden op elk mobiel toestel. Je volgt best de traditionele SEO methodes. Hoewel mobiele zoekrobots en indexen anders zijn dan die van de traditionele web search, blijven dingen als title tags, heading tags en alt tags zeer belangrijk! Bij voorkeur kopieer je de style sheet van je originele site naar een style sheet voor je mobiele site. Op die manier kan je de traditionele pagina aanpassen voor mobiele toestellen zonder geheel nieuwe content voor mobiele toestellen te hoeven maken. Bovendien kan je zo ook de SEO waarde van je originele site gebruiken voor de mobiele zonder nieuwe pagina’s te moeten creëren.

Location based services

Volgens recente onderzoeken zullen adverteerders tegen 2015 ongeveer $1,5 miljard spenderen aan location-based services. Een duidelijk signaal dat je als bedrijf je ook op deze markt moet begeven. De eerste zullen de beste zijn zeggen ze altijd en ook hier is deze spreuk van toepassing. Momenteel zijn er vrij weinig bedrijven die gebruik maken van deze diensten wat dus wilt zeggen dat de concurrentie vrij laag ligt. De mogelijkheden groeien elke dag aan, denk maar aan de diensten die Google, Facebook Places, FourSquare, Gowalla, enzovoort aanbieden.

De marketing mogelijkheden van location based services zijn oneindig. Enkele voorbeeldjes:

  • Recruiters kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van Twitter (en zijn geolocation functie) om te zoeken naar werkzoekenden in hun directe omgeving
  • Restaurants en cafés kunnen een gratis drankje aanbieden wanneer mensen zich op hun locatie aanmelden op FourSquare en de ‘burgemeesters’ (zij die de locatie het meest bezocht hebben) kunnen kans maken op een cadeautje
  • Wanneer gebruikers zich op jouw locatie inchecken, worden ze automatisch volger van jouw bedrijf op Facebook. Met Facebook Places kan je je aantal volgers dus makkelijk vergroten door gebruikers uit te nodigen zich bij jou in te checken. Door hen een beloning te bieden, zullen meer mensen zich bij jou inchecken.

Location based services worden pas echt interessant wanneer ze gekoppeld worden aan sociale media. Maar dat laten we voor een toekomstig blogartikel.

Mobiele website

Mensen die via hun mobiel zoeken, krijgen zoekresultaten die via mobiele sites geïndexeerd werden, en dus niet alle zoekresultaten die je zou te zien krijgen als je via de PC zoekt (hoewel Google naar één index voor alle verschillende formaten toe werkt). Bedrijven maken dus best een mobiele site want standaard websites zijn in sommige gevallen moeilijk te bekijken op een mobiel toestel, enerzijds door het kleinere scherm en anderzijds omdat mobiele toestellen niet alle functies van een standaard website ondersteunen (bv. Flash). Een mobiele site is dus geen overbodige luxe hoewel het dus ook geen vereiste is. Tracht de mobiele site ook te koppelen aan een click-to-call advertentie, zo kunnen mensen rechtstreeks van in de zoekresultaten of van op je site contact met jouw bedrijf opnemen. Bij het opstellen van een mobiele campagne moet je de bezoekers naar de mobiele site leiden of omleiden (redirect) van op de standaard site. Zorg er ook voor dat je tracking voorziet voor je mobiele site, zo kan je makkelijk de ROI van je mobiele marketing inspanningen berekenen en kan je meten hoeveel mensen er via mobiele zoekopdrachten op je (mobiele) site terechtgekomen zijn.

Voordelen mobiele site t.o.v. standaard site & mobiele applicaties

  • Een standaard website via een mobiel toestel kan vrij lastig zijn. Aangezien de grootte ervan niet aangepast is aan het kleine scherm, moet je veel in- en uitzoomen en ook iets aanklikken wordt vrij lastig op een mobiel toestel. Mobiele websites zijn hieraan aangepast wat dus leidt tot een betere gebruikservaring
  • Zoals eerder gezegd heeft een standaard website veel grafisch elementen die de laadsnelheid (page speed) omlaag trekken. Via een PC is dit amper tot niet merkbaar maar op een mobiel toestel zal een standaard site vrij traag werken. Bij mobiele sites wordt hiermee rekening gehouden en zal de site dus sneller werken.
  • Mobiele websites zijn voor alle smartphones en zelfs voor enkele gewone mobiele toestellen bereikbaar. Mobiele applicaties daarentegen zijn niet voor ieder toestel beschikbaar. Een mobiele site heeft dus een groter bereik dan mobiele applicaties.

Overweeg ook het offline aspect van je mobiele campagne. Als de mobiele site aanstuurt op een telefoongesprek om een conversie te bekomen of bezoekers naar een fysieke locatie stuurt, moet je manieren bedenken om de offline conversie te meten. Dedicated telefoonnummers en coupon codes worden al langer gebruikt door marketeers om conversies te berekenen en ook bij mobiele campagnes werken deze methodes uitstekend. Overweeg enkele offline tracking methodes en kies die methodes die het best bij jouw campagne(s) en bedrijf horen.

Gezien de mogelijkheden en de toename van smartphones en het aantal mobiele zoekopdrachten, is het voor bedrijven hoog tijd om zich meer en meer op de mobiele markt te begeven. Een mobiele marketingstrategie zal in 2011 (en ver daarna) een must worden en bedrijven die achterblijven, zullen veel potentieel mislopen. Start met het oprichten van een mobiele site, bekijk dan de mogelijkheden en het potentieel van mobiel zoeken – mensen zoeken op een licht verschillende manier via mobiele toestellen dan via een PC en ook de CTR ligt hoger bij mobiel zoeken (15%)  hoger dan bij traditionele web search (2à 3%) – voor jouw bedrijf en bekijk ten slotte de meer technische mogelijkheden als location based services.

3 Comments

  1. Huyghe Kris

    10 months ago

    Voor het Vlaamse landsgedeelte en Nederland ben ik begonnen manueel te indexeren.
    Dit uit frustratie te moeten typen op mijn smartphone. Daarbij komt nog dat je regelmatig op mobiele sites komt.
    Het is verbazend hoeveel sites er nu reeds mobiel zijn en regelmatig vind ik hier en daar ééntje bij.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *