Bing en Bing maps worden de standaard voor Blackberry OS

Bing op je Blackberry

Gisteren werd de samenwerking tussen RIM, het bedrijf achter de populaire Blackberry smartphones en Microsoft officieel aangekondigd. Alle toestellen met het Blackberry OS zullen binnenkort standaard Bing en Bing Maps gebruiken. Dit is echter geen complete verrassing, aangezien de Playbook al standaard met Bing en Bing Maps werd verkocht.

RIM vijand van Google?

RiM en Google zijn concurrenten op de markt van smartphones. Blackberry is een bekende naam in de wereld en Google maakt een sterke opmars met zijn Android OS.Toch is RIM niet verlegen om gebruik te maken van Google’s diensten. Blackberry heeft amper apps voor zijn Playbook. Daarom zorgde RIM ervoor dat applicaties van Android ook op zijn toestellen zouden werken.

Mobiel zoeken is het nieuwe slagveld

Wat die samenwerking wel bewijst is het belang van mobiel internet voor Microsoft. Twee maanden geleden sloot Microsoft al een alliantie met Nokia om voortaan het Windows Phone 7 besturingssysteem te gebruiken op Nokia-toestellen.

Onderstaande grafiek toont aan dat Microsoft in de EU5 (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië en Spanje) nu samenwerkt met een overgroot deel van de markt. Symbian is het besturingssysteem van Nokia, dat voortaan gaat werken met Windows Phone 7. Met blackberry OS heeft RIM ook nog een aanzienlijk deel van de markt in handen.
Mobile OS ranking in de EU5

Recente cijfers van Statcounter in België en Nederland tonen echter een sterke vertegenwoordiging van iOS en Android. Toestellen van Apple zoals de iPad 2 komen standaard met Google als zoekmachine en Android toestellen hebben vanzelfsprekend een grotere ondersteuning voor Google en Google apps. Deze stap van Microsoft lijkt dus ‘too little, too late’.

Google is god in Europa

Als je kijkt naar het marktaandeel van zoekmachines op dit moment in Europa, staat Google met 94% duidelijk ver boven Bing. De andere zoekmachines schijnen amper mee te spelen.

Vergelijking Google Bing Yahoo

Volgens ons ligt dit vooral aan het feit dat Bing amper aandacht schenkt aan de Europese markt. In Nederland en België is de zoekmachine van Microsoft nog steeds in beta. In plaats van de strijd aan te gaan met Google op desktops kiest Microsoft ervoor om vooraf op te geven in de strijd om mobiele toestellen te veroveren.

Wat denken jullie? Maakt Microsoft nog een kans op de markt van zoekmachines of zijn ze ook voor de mobiele markt al te laat?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *