Ask.com stopt met web crawling en keert terug naar z’n roots

Ask_Jeeves_Ask.comAsk.com stopt ermee als zoekmachine. De machtige zoekmachine van weleer gaat een groot deel van z’n ingenieurs ontslaan en zijn kleine deel van de zoekmarkt overdragen aan Google en Microsoft. Ze stoppen dus met web crawling en gaan terug naar hun roots: Q&A search.

Ask.com, voorheen bekend als Ask Jeeves, was ooit één van ‘s werelds meest gekende zoekmachine. Ask Jeeves werd in 1996 gelanceerd en groeide snel qua populariteit met de focus op zoekopdrachten in omgangstaal en de keyword search. Op het hoogtepunt verwerkte Ask.com 2 miljoen zoekopdrachten per dag. De mascotte Jeeves was dan ook goed gekend door miljoenen mensen.

In 1999 ging het bedrijf naar de beurs en zag alles er nog rooskleurig uit. Maar vanaf dan ging het bergaf: Ask.com verloor niet alleen (veel) geld maar ook relevantie tegenover een snellere en behendigere concurrent: Google. Het marktaandeel van Ask.com daalde zienderogen en de technologie bleef stilstaan tot aan de acquisitie door internetconglomeraat InterActiveCorp voor $1,85 miljard in 2005.

Vijf jaar later heeft IAC, ondanks vele goede pogingen, nog steeds geen manier gevonden om van Ask.com terug een waardige speler te maken op de zoekmarkt. Volgens een artikel van Bloomberg zal IAC 130 ingenieurs afdanken in New York en China, de ontwikkeling stoppen van algoritmische zoektechnologie en terug de focus leggen op de inspanningen in de Q&A-dienst die ze deze zomer gelanceerd hebben.

President Doug Leeds zegt dat Ask.com zoekresultaten zal leveren van één van z’n concurrenten, niet in tegenstelling tot de MicrosoftYahoo search deal van vorig jaar. IAC heeft al een bestaande deal met Google, maar Microsoft is altijd al agressief geweest met het vinden van nieuwe manieren om het marktaandeel van Bing te vergroten.

De zoekmarkt is nu van Google en Microsoft

De website Ask.com, die eigendom is van IAC, is nog steeds één van de topbestemmingen van het web en de inkomsten van search zijn het laatste jaar gegroeid met 20% naar $205 miljoen. Maar dat komt grotendeels door de toolbar business van Ask.com. In de zwaar concurrentiële zoekmarkt maakte Ask.com geen kans tegenover concurrenten die continu nieuwe opties en mogelijkheden lanceren.

Ask.com en Ask Jeeves zijn eigenlijk blijven steken in het web 1.0 tijdperk waar je met een goed idee en een sterk en slim team een idee kon lanceren en verspreiden over de wereld en gaandeweg investeringen ervoor kon verzamelen. Ondanks de terugval sinds de ‘tech bubble burst’ heeft Ask.com het toch beter gedaan dan sommige van z’n ‘collega’s’ zoals Pets.com. Het toont aan dat miljoenen mensen nog steeds op Ask.com vertrouwen als hun portaal naar de rest van het web.

Vandaag is dus het begin van het einde van de zoekmachine van Ask.com. De zoekmarkt is nu de markt van Google en Microsoft. Zal Ask.com met z’n nieuwe Q&A-dienst kunnen herrijzen uit de as? Only time will tell …Ask.com_Q&A


Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *