22.02.2013 - Content

Tips en tricks voor bedrijfsfilmpjes op YouTube

 

Het Belfius YouTube kanaal is een mooi voorbeeld van hoe je bedrijfsfilmpjes op een leuke manier op YouTube kan voorstellen. De bank voorziet een reeks reclamefilmpjes, maar ook waarschuwingsfilmpjes over phishing, persmededelingen, tot lange informatieve presentaties. De filmpjes zijn grappig en serieus, lang en kort, spannen en informatief. Lees onze tips en tricks rond bedrijfsfilmpjes op YouTube en creëer een interessant videokanaal voor je doelpubliek!

 

Korte, lichte filmpjes zijn het populairst

De bedrijfsfilmpjes die over het algemeen de beste ratings krijgen van het publiek zijn korte, lichte bedrijfsfilmpjes. Een filmpje over de toespraak van Obama levert de president zo’n duizend kijkers op; gaat het filmpje over Bo de hond van het Witte Huis, dan gaan de kijkcijfers torenhoog.

Daarnaast ontwerp je best korte filmpjes. Een uitgebreide presentatie van 40 minuten kan informatief en interessant zijn, maar je zal er slechts een klein deel van je doelpubliek mee bereiken. Probeer de aandacht van het publiek te trekken in een video van ongeveer 2 minuten.

 

Maak gebruik van social media

YouTube op zich zal niet veel bezoekers naar je website lokken. Het zijn vooral de social media die je dient aan te wenden om ervoor te zorgen dat je video’s bekeken en gedeeld worden, zodat je merk aan zichtbaarheid wint. Hoeveel keer een filmpje gedeeld wordt, is tevens een belangrijk criterium om de populariteit van een video te meten.

 

Maak gevarieerde bedrijfsfilmpjes

Zorg ervoor dat je YouTube kanaal een brede waaier aan bedrijfsfilmpjes bevat. Biedt verschillende thema’s en stijlen van filmpjes aan en werp licht op verschillende aspecten van het bedrijfsleven. Voorzie bijvoorbeeld filmpjes rond de productontwikkeling, productie, reclame, consulting, goede doelen, interne activiteiten, etc.

Bedrijfsfilmpjes die trouwens altijd goed scoren, zijn bedrijfsfilmpjes van achter de schermen. Iedereen wil zien hoe het er intern bij een bekend bedrijf aan toe gaat.

 

Filmpjes publiceren op YouTube

YouTube is een zeer toegankelijk kanaal waarop je gemakkelijk video’s kan uploaden en door een groot publiek kan laten bekijken. Je hoeft de IT dienst van je bedrijf dus niet lastig te vallen om een filmpje op YouTube te publiceren.

Werk je in meerdere talen, dan is het aangeraden om filmpjes te ondertitelen. Meestal zijn ondertitels immers sneller en goedkoper. Bovendien beschikt YouTube over een eigen ondertiteltool.

 

Maak gebruik van de privacy instellingen

Ben je bang dat er filmpjes gaan uitlekken die liefst niet onder de ogen van de buitenwereld komen, dan kan je gebruik maken van de privacy instellingen van YouTube. Een verborgen film kan bijvoorbeeld enkel bekeken worden door het aanklikken van de link van de film, terwijl een private film enkel bekeken kan worden door mensen die je als administrator uitnodigt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans