Advertenties op YouTube? Google lanceert TrueView voor shopping campagnes

advertenties op youtube

Wil je je producten promoten met video-advertenties? Dan is YouTube het ideale kanaal. Binnen enkele maanden komt daar nog een extra functie bij die je verkoop ten goede komt. Zo kun je namelijk in je video-advertentie verwijzen naar producten uit je webshop. Klikt iemand op de afbeelding van het product? Dan wordt hij onmiddellijk doorverwezen naar je online shop. Zo wordt het aankoopproces voor je klanten vereenvoudigd. Ontdek hier alles over TrueView voor shopping campagnes.

Producten kopen via YouTube-advertenties

Mensen zoeken online constant naar informatie over producten en oplossingen voor hun problemen. Ook YouTube-advertenties helpen mensen hierbij. De momenten waarbij je op zoek gaat naar informatie, een beslissing neemt en een product koopt, worden door Google ‘micro-momenten’ genoemd. Om de relatie tussen het bekijken van een video en de aankoop van een product te versterken, komt de internetgigant met ‘TrueView for shopping’. Deze feature wordt in de loop van de komende maanden uitgerold.

TrueView voor shopping campagnes

Bekijk je een video op YouTube? Dan verschijnen er vaak video-advertenties. Daar komt nu ook een knop met ‘klik om te shoppen’ bij. Wanneer je hierop drukt, komen er een aantal producten tevoorschijn. Je ziet de productdetails en een afbeelding. Als je op een product klikt, word je direct doorverwezen naar de site van de verkoper. Zo wordt een product aankopen kinderspel. Aangezien mensen ook mobiel steeds meer video’s bekijken, is deze functie beschikbaar op alle toestellen.

Met TrueView voor shopping campagnes integreer je producten uit je webshop met je advertenties op YouTube en vereenvoudig je het aankoopproces van je klanten.

Click to tweet!

Hoe stel je zo’n shopping campagnes in YouTube op?

Begin april 2015 lanceerde Google ‘cards’ bij de YouTube-advertenties. Zo kun je als adverteerder meer informatie over je bedrijf en voorstellen voor andere, gelijkaardige video’s of afspeellijsten laten zien. Kijkers krijgen die informatie in een apart kader te zien. Vanaf nu is het ook mogelijk om hier specifieke producten te tonen.

Start met het uploaden van alle productgegevens in het Google Merchant Center en integreer daarna het Google Merchant Center met je video advertenties. Zo worden specifieke producten gekoppeld aan specifieke video’s. Dit gebeurt op basis van de context en het doelpubliek. Elementen zoals de locatie, demografie of het thema spelen hierbij een rol. Daarnaast kan de targeting ook via dynamische remarketing gebeuren. Hierbij worden mensen getarget die bepaalde producten al op je site bekeken hebben.

Bepaal daarna welke productgegevens en -afbeelding getoond wordt in de ‘cards’. Voeg hier ook een call-to-action aan toe en je producten worden vertoond naast je video-advertenties.

Resultaten meten

Wanneer je shopping campagnes actief zijn, is het belangrijk om de resultaten te meten. Google heeft zelf al enkele tests uitgevoerd met Wayfair en Sephora. Daaruit bleek dat de interesse en de verkoop gestegen zijn. Bij Wayfair lagen de inkomsten per impressie drie keer hoger dan bij vorige campagnes. Bij Sephora werd er langer naar de advertenties gekeken en onthield men de video-advertentie beter.

Executive Summary

Google lanceert TrueView voor shopping campagnes. Zo worden de producten uit je webshop geïntegreerd in je video-advertenties op YouTube. Bekijken mensen advertenties op YouTube en klikken ze op een van je producten? Dan worden ze naar je online shop gestuurd en kunnen ze daar je product direct aankopen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *