Yahoo: The saga continues

Verschillende kranten berichten de afgelopen dagen een verlies voor Yahoo van 303 miljoen dollar. Dit wakkert natuurlijk de speculaties op een mogelijke overname opnieuw aan.  De nieuwe leading lady, Carole Bartz, verklaarde dat ze niet naar Yahoo! is gekomen om het bedrijf te verkopen maar dat een serieus bod grondig bestudeerd zou worden. Bartz voegde er nog aan toe dat Yahoo niet een bedrijf is dat opgesplitst moet worden maar sloot echter niet uit dat de search divisie verkocht zou kunnen worden, iets waarop analisten en investeerders eerder al aanstuurden.

Steve Ballmer, CEO van Microsoft, had eerder al te kennen gegeven dat hij de druk op Yahoo zou verhogen om de Search divisie te verkopen aan hen.  Een andere indicatie dat er een deal in deze richting in de maak is, vinden we in de persoon van Qu Li.  Qu Li was één van de topmensen bij  Yahoo! Search  en is nu het hoofd  Online Operations bij Microsoft; hij zou dus voor een vlotte transitie kunnen zorgen bij een eventuele overname.

Het verlies dat Yahoo leed geeft echter een vertekend beeld van de werkelijkheid: deze zijn grotendeels te wijten aan afschrijvingen van goodwill op investeringen in Europa en een herstructureringskost (er verdwenen 1600 banen).

De pro forma winst nam echter toe naar 17 dollarcent per aandeel.  Vooral de inkomsten uit de search namen toe met 11% tot $436m, display advertenties zakten met 2% tot $506m en een acties om de kwaliteit van hun partnernetwerk, die Yahoo! advertenties tonen, te verhogen zorgden ervoor dat de inkomsten uit affiliates met 4% daalde tot $532m.

Deze cijfers bevestigen ook wat Google eerder stelde dat bedrijven hun investeringen in display advertising (bannering ed.) terugschroeven ten voordele van beter controleerbare en resultaatsgebonden advertenties.

Persoonlijk lijkt het ons dat Yahoo! de lokroep (en al zeker het kapitaal) van Microsoft niet zal kunnen weerstaan.  Of een eventuele fusie genoeg zou zijn om een vuist te maken tegen Google lijkt ons dan weer onwaarschijnlijk.  Recente cijfers van Hitwise geven Google in december een verpletterend marktaandeel in search in de US van 72% tegenover MSN & Yahoo 23,3% gecombineerd.  De vraag blijft ook of 1 + 1 = 2 zal gelden.  Waarschijnlijk zal de search technologie van beide bedrijven redelijk gelijkaardig zijn, of er dus een verbetering in de zoekresultaten zal komen die Google kunnen overtreffen lijkt dus ook onwaarschijnlijk.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *