7 cruciale elementen in modern webdesign

webdesign

Elk jaar zien we nieuwe webdesign-elementen verschijnen. Ook al is het niet nodig dat je website ze allemaal bevat, hoe meer je er kunt integreren, hoe beter je nieuwe site zal zijn. Je vraagt je nu waarschijnlijk af: hoe kan ik die nieuwe functies opnemen? En welke webdesign-elementen zijn belangrijk voor mijn website? Dan zijn wij er om te helpen: een gids met de 7 belangrijkste webdesign-elementen die je kan opnemen.

Webdesign-element 1: unieke typografie

De meeste bedrijven hebben een bepaalde huisstijl, fontgrootte of typografie. Hierdoor kunnen klanten hen onmiddellijk identificeren ten opzichte van de concurrenten.

In de afgelopen jaren is de keuzemogelijkheid van lettertypes op een website gegroeid, waardoor ontwerpers een bredere selectie van lettertypes hebben. Dit maakt het mogelijk om je website te voorzien van een unieke typografie. Het is dus een goed idee om je huisstijl door te trekken naar je website!

Webdesign: Typografie

Webdesign-element 2: Flat design

Het flat design staat bekend om zijn simplistisch uiterlijk. In plaats van driedimensionale effecten en andere ontwerptechnieken te gebruiken, wordt er bij flat design gebruik gemaakt van vlakke, eenvoudige illustraties (meestal in felle kleuren).

Flat design richt zich op de inhoud van het bedrijf, het laat de bezoekers van de website toe dadelijk te vinden wat ze zoeken. Bovendien maakt flat design gebruik van een minimalistische stijl, waardoor de website er “zuiverder” uit ziet met meer witruimte. Meer en meer designers creëren websites met meer witruimte om de focus op de inhoud te benadrukken.

Webdesign-element 3: hover effecten

Hover effecten bepalen waar je je bevindt op een pagina. Wanneer je met je cursor over een deel van een website met hover effect gaat, verandert het stukje tekst of de knop bijvoorbeeld van kleur. De verschillende elementen veranderen van kleur om te laten weten waar je bent op de site. Het is een goede manier om de gebruikerservaring te verbeteren.

Webdesign-element 4: Scrollen in secties

Sommige websites hebben een feature waar je op een link kan klikken en deze link je naar verschillende pagina’s van de website brengt. Een betere keuze (ook op vlak van gebruikservaring) is scrollen. Als we ze vergelijken zien we dat je met een scroll-functie alles op één pagina hebt. Dat wilt zeggen dat er geen noodzaak is om meerdere pagina’s te laden voor de juiste informatie gevonden wordt. Bovendien is de inhoud meestal in de volgorde die het meest zinvol is voor de bezoeker. Het enige dat de bezoeker moet doen is scrollen van de ene sectie naar de andere om de nodige informatie te verzamelen.

Webdesign-element 5: grote productfoto’s

Je hebt misschien al opgemerkt dat veel B2B websites productafbeeldingen steeds groter weergeven op hun site om de verschillende functies of delen van hun product te benadrukken. Dit element is een andere belangrijke tactiek in webdesign. Waarom dit van belang is in modern webdesign? Het versterkt in de eerste plaats de voordelen van een functie en het geeft de gelegenheid om de waarde ervan te benadrukken. Daarnaast heeft de bezoeker een beeld van het product. Met grote foto’s zijn bezoekers in staat om een duidelijk idee te krijgen bij de verschillende functies van een product.

Webdesign-element 6: diepgaande productvideo’s

Naast de grote productfoto’s beginnen bedrijven steeds meer productvideo’s te maken. In deze diepgaande video’s praten ze over de voordelen na hun producten, de nieuwe functies enzovoort. Door stap-voor-stap te tonen hoe ze hun producten gebruiken, krijgen consumenten hier een duidelijk idee van. Bovendien zijn zulke video’s enorm invloedrijk in de koopbeslissing van de koper.

Webdesign-element 7: grote, responsieve afbeeldingen

De up-and-coming desingtrend is een achtergrond met een grote foto. Belangrijk hierbij is dat je de afbeeldingen responsief maakt. Dat wil zeggen dat de grote afbeelding voldoet aan elk schermformaat of je ze nu bekijkt via je desktop, tablet of smartphone. Dit dus zonder dat je op en neer en van links naar rechts moet scrollen om het beeld duidelijk te zien.

Waarom dit belangrijk is? Je bezoekers komen vanuit alle hoeken en je bent niet zeker als ze je website bezoeken via hun laptop, tablet of smartphone. Om de gebruikservaring in ere te houden en er voor te zorgen dat iedereen je website op een deftige manier kan bekijken, is een responsieve afbeelding van groot belang.

 

 

 

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *