Web analytics tool Chartbeat als alternatief voor Google Analytics

Als we het over web analytics tools hebben, dan denken we vaak aan Google Analytics. Hoewel we allemaal de voordelen kennen van Google’s analysetool, is het zeker niet het enige op de markt, en loont het de moeite om ook eens naar alternatieven te kijken. Eén van die alternatieven is Chartbeat.

Wat heeft Chartbeat Publishing te bieden dat Google Analytics niet kan? Chartbeat is meer gericht op online publishers, meer dan bijvoorbeeld web analisten. Chartbeat levert bijvoorbeeld heel wat tools die publishers in real-time inzicht geven in een aantal belangrijke metrics. Zo zal je in real-time kunnen zien hoeveel bezoekers er een bepaald artikel aan het lezen zijn, en wat ze op die pagina aan het doen zijn. Zijn die bezoekers bijvoorbeeld aan het lezen, aan het schrijven of aan het scrollen?

Heads Up Display

Een interessante tool van Chartbeat is de Heads Up Display. Deze tool installeer je in je browser, en zorgt ervoor dat de data direct zichtbaar zijn op je website. Na installatie van de Heads Up Display zal je onderaan je scherm een grijze balk zien, die je meer inzicht geeft in de prestaties van een bepaalde pagina op je website. Door op de grijze balk te klikken, zal deze een scherm openen dat meer gegevens vertoont over de pagina die je op dat moment open hebt staan. Het scherm toont bijvoorbeeld het huidige aantal bezoekers, de grootste verkeersbronnen, en links waarop het meest werd geklikt.

Ook een interessante feature in Chartbeat is dat je kan zien tot waar bezoekers over het algemeen scrollen op een bepaalde pagina. Je krijgt de metric ”X procent van de bezoekers scrollt tot hier” te zien voor elke pagina op je site. Wanneer je ziet dat bijvoorbeeld 90% van de bezoekers op een pagina niet eens tot het einde van de pagina scrollt, dan kan dat voor jou het signaal zijn om de layout van je pagina te optimaliseren.

Labs en Live Demo

Ook het onderdeel Labs is interessant. Het biedt een aantal real-time visualisaties van de prestaties van je website. Zo kan je bijvoorbeeld real-time grafieken bekijken over het wereldwijde verkeer op je site, de best presterende pagina’s, gerangschikt van best presterend naar minst presterend, en dezelfde gegevens maar dan in mozaiekvorm.

Naast deze interessante features vind je bij Chartbeat ook de klassieke metrics terug, zoals de laadtijd van de pagina, en de time on site. Wil je zelf ook zien hoe het eruit ziet? Chartbeat heeft een live demo, waarbij de data van de site Gizmodo onder de loep worden genomen.

Executive Summary

Chartbeat
Chartbeat biedt een aantal interessante web analyse features voor online publishers, en vormt daarom een mooi alternatief op Google Analytics.

4 Comments

  1. Hans van Schip

    7 months ago

    Hallo Tom en collega’s,

    thx voor deze post. Gek genoeg had ik mij nog nooit in ChartBeat verdiept en als ik dit lees is dat jammer.
    Bij MediaTrend Publicaties zou ik dit best goed kunnen gebruiken lijkt mij.

    2 vraagjes:
    – Hebben jullie ChartBeat zelf ook gebruikt(bijv. op jullie Blog) en zo ja, hoe was de ervaring?\
    – Indien jullie het niet gebruiken. Kennen jullie wellicht een ervaringsdeskundige?

    Hoor het graag en ga dit artikel natuurlijk weer tweeten ;-)
    Gr. Hans

  2. StefanH

    7 months ago

    Dag Hans,
    bedankt voor je comment.

    Zelf gebruik ik Chartbeat niet voor deze blog (voorlopig toch).
    Wel kan je enkele positieve reviews lezen van bloggers in de VS, die het al een tijdje gebruiken. Ook even navigeren in de live demo van Gizmodo lijkt heel veelbelovend. Lijkt me dus interessant om binnenkort eens het volledige pakket uit te proberen!

    Groet,
    Stefan

  3. Hans van Schip

    7 months ago

    Thx Stefan,
    als wij besluiten ermee aan de gang te gaan laat ik het jullie weten.
    Kan ik een gastBlog erover schrijven bij jullie ;-)

    Daarover gesproken; zou jij Tom willen vragen of hij geïnteresseerd is in een gastBlog post op het Bedrijven Blog Nederland?
    Deze start volgende week en inzake Zoekmachine Marketing gaan verschillende bekende marketeers van bureaux hier posten. Tot nu verspreiden wij wekelijks meerdere berichten van jullie Blog omdat het altijd vers en leuk is. Reden waarom een terugkerend item van Queromedia ook op het Bedrijven Blog Nederland mij wel leuk lijkt.

    Hoor het wel en hou je op de hoogte aangaande ChartBeat.
    Gr. Hans

  4. StefanH

    7 months ago

    Dag Hans,
    Ik heb je vraag ondertussen doorgestuurd. Op welk email adres kunnen we je verder contacteren?

    gr,
    Stefan




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *