Conversion testing voor websites met weinig verkeer

Als beginnende webmaster beleef je niet altijd een leuke tijd. Je wil je website wel een stapje hoger krijgen, en beter laten presteren, maar het lage aantal bezoekers en conversies op je website belet je voorlopig om goede beslissingen te kunnen nemen. Of bepaalde pagina’s en zoekwoorden beter presteren dan andere, dat kan je immers niet zomaar afleiden op basis van enkele bezoekers, onder wie waarschijnlijk je mama en je papa die even komen kijken naar zoons of dochters werk.

Hoog tijd dus voor enkele tips die ervoor kunnen zorgen dat je toch de beslissing kan nemen die nodig is om je website die stap hoger te brengen.

Beperk het aantal variabelen

Wil je testen welke pagina beter scoort ten opzichte van een andere pagina? Hou je dan beperkt tot simpele A/B testen. Hoe meer variabelen je wil testen, hoe ingewikkelder het wordt, en ook hoe langer de test zal moeten lopen om duidelijke conclusies te trekken.

Laat verschillende onafhankelijke testen lopen

Tijd is niet je beste vriend in deze. Je website moet dringend meer bezoekers scoren en snel rendabel worden, dus het is van het grootste belang om snel te beslissen. Laat dus verschillende testen tegelijk lopen, op voorwaarde natuurlijk dat ze elkaar niet beïnvloeden.

Test enkel grote veranderingen

Wanneer je een test laat lopen, test dan vooral grote veranderingen, de big wins. Laat geen test lopen nadat je de kleur van een button veranderd hebt, of ergens een veldje hebt verwijderd. Test daarentegen wel grote veranderingen, zoals een volledig nieuwe landingspagina of ingrijpende veranderingen op de homepage.

Verhoog de time on site

Om beslissingen te nemen omtrent conversies, moet je in de eerste plaats voldoende data hebben. Zorg er dus voor dat er niet alleen meer bezoekers op de site komen, maar dat die bezoekers ook langer op de site blijven. Indien ze langer blijven, verhoogt ook de kans dat ze een conversie uitvoeren.

Ondervraag je bezoekers

Het klinkt even gek als logisch? Waarom vraag je je bezoekers niet gewoon of ze vinden waar ze naar op zoek zijn? Je gaat misschien niet zoveel antwoorden krijgen, maar de antwoorden die je krijgt zullen enorm leerrijk zijn.

Bekijk de interacties van je bezoekers

Er bestaan verschillende programma’s die je als webmaster in staat stellen om de interacties van je bezoekers op je site te zien. Niet alleen is er natuurlijk Google Analytics, waar je meteen ook de funnel van bezoekers kan bekijken, maar het gaat soms verder. Sommige programma’s kunnen zelfs de bewegingen van de muis van de bezoeker registreren. Het leert je als webmaster hoe bezoekers reageren op bepaalde content met hun muisbewegingen.

Executive Summary

Conversion testing
Hoe kan je aan conversion testing doen op websites die nog maar weinig verkeer hebben?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *