Content marketing metrics die je absoluut moet meten

qm-content-metrics

Meten is weten. Het is voor content marketeers niet anders. Hoe evalueer je anders de efficiëntie van je content marketing strategie? De vele updates van Google maken het er niet gemakkelijker op, maar toch zijn er in 2014 heel wat interessante manieren om de prestaties van je content te meten op websiteniveau. We bespreken hieronder de drie belangrijkste, namelijk ranking, traffic en engagement.

01/

De ranking van je content voor verschillende gebruikers

Je ranking in de zoekresultaten is uiteraard van groot belang voor je click-through-rate (clicks / vertoningen). Je moet het dus zeker meten. Welke factoren je ranking bepalen? Uiteraard spelen internetgebruikers zelf (en dan vooral hun browsegeschiedenis, locatie en social media connecties) een grote rol, maar ook het toestel dat ze gebruiken (mobile of desktop) en de aard van je content (gebruik van afbeeldingen en video’s) zijn belangrijke factoren voor je ranking. Ook sitelinks – in te stellen via Google Webmaster Tools – in organic search heeft een invloed op je SEO en ranking. Het is met andere woorden belangrijk om te begrijpen dat je ranking geen ‘vast’ gegeven is en dat je het dus in meerdere stappen zal moeten meten.
02/

Welke content en pagina’s genereren het meeste traffic?

Zoekwoorden dienen als inspiratie voor je content – ze geven immers aan waarnaar internetgebruikers op zoek zijn en dienen als leidraad voor Google om je content te begrijpen. Zorg dus dat je content geoptimaliseerd is volgens zoekvolume en cost-per-click data alvorens je begint te meten.

Hiervoor gebruik je best één van de volgende tools:

SEOmoz

keyword difficulty tool van SEOmoz

De keyword difficulty tool van SEOmoz geeft aan hoe eenvoudig of moeilijk het zal zijn om voor bepaalde zoekwoorden of –zinnen een hoge ranking te krijgen. De difficulty tool laat je toe om de rankings bij te houden van de zoekwoorden die je target.

Webmaster Tools

webmaster tools impressies en clicks

Webmaster Tools, dat recent werd geïntegreerd in Google Analytics, geeft heel wat details over impressies en clicks in search. Let wel: Webmaster Tools geeft een goede indicatie, maar is niet 100% correct – zeker voor de rankings die je zelf mee bepaalt.

Als je content eenmaal geoptimaliseerd is, is het niet moeilijk om te meten welke de meest bezochte en meest gedeelde pagina’s zijn. Het is trouwens erg nuttig om je traffic data te segmenteren op basis van toestel, locatie,… Nu je weet welke individuele pagina’s en paginagroepen het goed doen, en in welke mate ze bijdragen tot het succes van je website en bedrijf, weet je ook waar je eventueel moet bijsturen.

03/

Je primaire en secondaire conversies meten


Al je pagina’s en paginagroepen bestaan voor een reden, namelijk bezoekers primaire en secundaire acties doen ondernemen. Het is dus belangrijk om duidelijk te formuleren wat het doel is van elke pagina, relevante metrics op te stellen en deze te meten via bijvoorbeeld Google Analytics. Of het nu gaat om het inschrijven voor een nieuwsbrief, het opzoeken van de dichtstbijzijnde winkel of het feitelijk aankopen van een product, je moet de conversies voor elke pagina kunnen meten. De structuur en de kwaliteit van je content hebben een directe invloed op het succes van je website.

1 Comment

  1. SEO

    5 months ago

    Ik denk dat deze metrics niet alleen gelden voor website die aan content marketing doen. Deze metrics zijn ook belangrijk bij een ‘gewone’ website. Waarschijnlijk ga je bij content marketing dieper in de resultaten kijken, maar de tools blijven ook voor ‘gewone’ websites handig.

    Marisse




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *