Update Facebook like button, de natte droom van iedere marketeer?

Vraag aan 100 marketeers wat ze van Facebook’s like button denken en de meesten zullen antwoorden dat het even nuttig is als het aantal hits op een website, met andere woorden vaag en geen indicatie van echte waarde.

Dat is sinds gisteren toch wel anders! Vanaf nu doet een like button hetzelfde als een “like met comment”, waardoor alles wat je leuk vindt een volwaardige plaats krijgt op je Facebook nieuwspagina … en die van je vrienden.

Maar waarom doet Facebook deze update eigenlijk? Deze vraag is zeer simpel te beantwoorden, Facebook dreigt verdrongen te worden door alle andere share-buttons zoals digg, twitter, e-mail, … Terwijl “vind ik leuk” en “aanraden” centraal staan op de meeste sites.

Vinden we deze update van de Facebook like button nu echt leuk?

Op het eerste zicht is deze update alles wat een marketeer zou willen, die duizenden likes die amper effect hadden worden ineens marketing-bommen. Zelfs likes van voor de update zijn nu zichtbaar op de nieuwspagina, een kans om nog meer te halen uit oude campagnes?

Naar onze  bescheiden mening ….ja én nee.

NEE, want consumenten worden steeds meer belaagd met commerciële berichten van alle kanten en deze facebook update zal dit enkel verergeren. Oude likes zullen verdwijnen in een zee van berichten ter grootte van de Atlantische Oceaan.

Hierdoor zullen er nog meer tools ontstaan om commerciëel getinte berichten te filteren, waardoor je dreigt bij “spam” terecht te komen … de ergste nachtmerrie van e-mailmarketing krijgt misschien wel een nieuw leven in 2.0. Zelfs zonder deze tools wordt het moeilijk om je te profileren. Zeker wanneer al je concurrenten en honderden andere sectoren om aandacht schreeuwen.

ANDERZIJDS, is het de consument zelf die op de iLike-knop drukt en beslist om met zijn community te gaan delen. En de marketeers onder ons zullen het vast een meerwaarde vinden.

Toch biedt deze update ook mogelijkheden om je online campagnes te versterken; het delen van campagnes via Facebook is simpeler dan ooit tevoren en ook de snelheid van je viral marketing zal veel hoger zijn, als je de basis van marketing maar niet vergeet.

De gouden regel blijft dezelfde: een creatieve aanpak en sterke content blijven het beste middel om je klanten aan te spreken. Val op in de zee en geef je doelgroep de juiste boodschap mee en vergroot zo je kans op succes met eender welk medium.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *