Test de evolutie van het internet: het persoonlijke web via o.m. Twinterest

world_wide_webHet internet is sinds zijn intrede in 1969 sterk veranderd. Het web was eerst iets statisch, tot in 2003 het web overstelpt werd met user-generated content dankzij sites als MySpace en YouTube. Nog niet zo lang geleden volgde dan de sociale revolutie met de komst van de sociale media en nu mogen we ons terug opmaken voor een volgende revolutie: de persoonlijke revolutie.

Overdaad aan informatie

Tegenwoordig leven we in een wereld waarin we overstelpt worden door informatie. Dagelijks worden er 90 miljoen tweets verzonden, per uur worden er 34 uur aan YouTube-video’s geüpload en iedere Facebook-gebruiker heeft gemiddeld 130 vrienden die steeds actiever worden. Een nieuw begrip is ‘content farms’ welke zoekmachines bombarderen met content en dan hebben we ook nog de meer traditionele sites die dagelijks duizenden artikels beschikbaar stellen zoals New York Times en ESPN. Van die duizenden artikels zijn er wel slechts een handvol die elk van onze persoonlijke interesses aanspreken.

De ongebreidelde proliferatie van informatie is eigenlijk geen nieuw fenomeen. Nieuwe technologieën die informatie organiseren hebben altijd al een strijd geleverd met nieuwe technologieën om informatie te creëren en te verspreiden.

Gravity_webevolutie

Hun web: de begindagen van het internet

In de begindagen van het internet werd content gecreëerd en georganiseerd door professionals. In het begin werd informatie ingesloten in netwerken zoals AOL, één van de pioniers van het internet. Bij het meer open worden van het internet, heeft Yahoo! het ‘open web’ georganiseerd met Yahoo! Directory. Maar uiteindelijk oversteeg het volume van informatie zelfs de directory en bedrijven zoals Google introduceerden dan een betere manier om content te vinden waarin we geïnteresseerd zijn. Door te begrijpen hoe sites naar elkaar linken, paste Google een nieuwe wetenschap toe om een oplossing binnen het probleem zelf te vinden. Het project werkte zo goed dat iedere website zoekmachine geoptimaliseerd is voor dit framework.

Ons web: Vandaag de dag

In 2003, werd user-generated content mainstream via sites als MySpace en YouTube, en het volume van gecreëerde informatie steeg dramatisch. Eric Schmidt van Google zegt dat de hoeveelheid van gecreëerde informatie tot 2003 evenveel is als de informatie die we nu op 2 dagen creëren.

Zoekmachines waren initieel niet ontworpen om deze sociale en real-time data te organiseren. Dus hebben innovatieve bedrijven als Facebook en Twitter een sociale filter gecreëerd door onze vrienden en mensen die we vertrouwen in staat te stellen de informatie voor ons te organiseren. Deze nieuwe filter heeft ons toegang gegeven tot meer en betere informatie dan we ooit voor mogelijk hielden. Zoals search, werkt het zo goed dat elke website sociaal geoptimaliseerd is voor dit framework.

Veel mensen merken tegenwoordig een overdaad aan informatie op hun sociale streams. Er is goede content maar het wordt steeds moeilijker om de goede content van slechte te onderscheiden. En met de toename van gebruikers van sociale media zal dit probleem enkel verergeren.

Jouw web: De toekomst

Beeld je in dat je eender welke web pagina opent en dat die volledig gepersonaliseerd is voor jou. Ga naar Sporza.be en krijg meteen artikels te zien over de sporten waar jij van houdt en de clubs waar jij voor supportert. Check je Groupon voor deals die inspelen op jouw interesses. Ontvang updates van Foursquare over restaurants die je zeker zal willen bezoeken… Daar gaat het web naartoe: het web verschuift van jij die zoekt naar informatie naar informatie die jou vindt.

In het verleden, ontbrak het ons aan data en de technologie om dit type van persoonlijke ervaring waar te kunnen maken. Maar dat is nu snel aan het veranderen. De overvloedige sociale data die onze sociale streams overstelpen, presenteert niet alleen een probleem, maar ook de oplossing. Door gebruik te maken van ‘natural language processing’ en semantische analyse om je tweets, status updates, like, shares en check-ins te evalueren, is het mogelijk om een hollistische beeld te vormen van wie je bent en waar je in geïnteresseerd bent.

Eens het web je interesses kent, kan het beginnen veranderen. Eender welke website of applicatie kan de kennis van je interesses gebruiken om jou een persoonlijke ervaring te bieden. Muziek heeft hetzelfde evolutionare pad gevolgd: de ontdekking van muziek is geëvolueerd van gecureerd te worden door professionals naar sociaal geïntroduceerd te worden naar georganiseerd rond je persoonlijke interesses.

Dit betekent uiteraard niet dat redacteurs zullen verdwijnen en dat verwijzingen van je vrienden er niet toe doen. Integendeel, het persoonlijke web is in feite een nieuwe lens die zich volledig op jou focust.

Het persoonlijke web bouwen

Academisch en commercieel onderzoek in het veld van ‘natural language processing’ en semantische technologie heeft de beginselen gelegd voor waar we vandaag staan. Toch hebben we nog een lange weg te gaan vooraleer het web echt persoonlijk zal worden. Gravity is één van die bedrijven die de komende jaren aan het persoonlijke web zullen werken. Hun platform zal partners toelaten om hun ervaringen te personaliseren wanneer een gebruiker zich verbindt met hun dienst/site. De basis voor dit platform is wat de ‘Interessegrafiek’ (interest graph)genoemd wordt: een online representatie van jouw interesses gekoppeld aan het niveau van toewijding en de verandering daarvan doorheen de jaren.

Het persoonlijke web wordt geweldig! Zeker op vlak van SEM. Van ieder online individu zal er een interessegrafiek zijn waardoor adverteerders makkelijk kunnen achterhalen welke personen in hun advertenties geïnteresseerd zullen zijn. Het persoonlijke web biedt mooie mogelijkheden, zoveel is zeker.

Je kan nu al je interessegrafiek bekijken door ‘Twinterest’ te spelen.  Twinterest is een soort van applicatie die aan de hand van je Twitter-account je interessegrafiek opstelt. We hebben het getest en het merendeel van de interesses lijken te kloppen. Door te spelen help je Gravity ten slotte met het afstellen van hun algoritmes zodat ze nog betere resultaten kunnen voorleggen.

2 Comments

  1. Internet blijft zich nog volop ontwikkelen. Ik ben persoonlijk erg blij dat het internet steeds meer ‘mijn internet’ wordt. M.a.w. er zijn veel mogelijkheden voor individuen om zich erop te profileren dat ook nog eens bijdraagt aan hun profesionele leven. Denk eens aan CV’s op linkedin die persoonlijker zijn, of business leads die komen door het internet.

    groeten,

    Stijn Driessen




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *