Koninklijke Horeca Nederland waarschuwt uitbaters voor kortingssites

KortingssitesIedereen kent tegenwoordig wel het principe van kortingssites. Sommige kennen ze van de grootse internet advertentiecampagnes, andere hebben er al gebruik van gemaakt in een zaak in hun omgeving. Het idee van kortingssites wordt steeds populairder zowel onder klanten als bij ondernemers. De branche die op dit moment het meest samenwerkt met deze sites is de Horeca. De Nederlandse Horecavereniging KHN, Koninklijke Horeca Nederland, laat in een gesprek met de Telegraaf weten dat ze Horeca uitbaters afraden met kortingssites in zee te gaan. Want zulke samenwerkingen zullen leiden tot grote verliezen en zelfs tot faillissementen.

Volgens het KHN zouden de aangeboden deals ervoor zorgen dat de winstmarges zeer laag worden waardoor het risico op gedane investeringen te groot worden. In de waarschuwende woorden van de overkoepelende organisatie werd de grootste en bekendste kortingssite, Groupon, ook op de korrel genomen.

Als men de woorden leest van het KHN dan lijkt het op het eerste zicht alsof ze het opnemen voor de sector. Maar bij hun denken moeten toch enkele vraagtekens worden  gezet. Zo gaan zij ervan uit dat de aanbiedingen zorgen dat er minder geld binnenkomt waardoor de winsten drastisch zouden dalen of dat er verlies wordt gemaakt. Dit denken is wel zeer kortzichtig en houdt geen rekening met de eigenlijke opzet van de samenwerking met kortingssites. Zo zijn de deals bedoeld om zoveel mogelijk nieuwe klanten aan te trekken die normaal nooit in een bepaalde horecazaak komen. Dit komt mede door de sterke marketing van de kortingssites via het internet en sociale media. Daarbij komt nog eens het potentieel van terugkerende klanten. De horecazaken zijn wel verplicht een procent af te staan aan de kortingssites. Maar het grote voordeel voor de Horeca is de grote hoeveelheid aan nieuwe prospects.

Het is dus aan de uitbaters zelf om de beslissing te maken of ze met kortingssites in zee gaan. Ze hebben het beste zicht over wat er mogelijk is met hun zaak en hoe groot de risico’s zijn. Het is best niet te luisteren naar een organisatie die vooral spreekt uit schrik van nieuwe media.

 

Gelezen via: http://www.emerce.nl/nieuws/koninklijke-horeca-nederland-raadt-ondernemers-af-zaken-doen-kortingssites

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *