Google wint strijd voor farmaceutisch geld van Facebook

Google_PharmaFarmaceutica is big business! Iets wat zowel Facebook als Google maar al te goed begrijpen. Jammer genoeg voor Facebook zijn ze er niet in geslaagd een winstmakend model te creëren voor de farmaceutische sector. Google daarentegen, heeft een nieuwe YouTube featureSafe Watch‘ ontwikkeld die farmaceutische bedrijven met een YouTube-kanaal meer controle geeft over de video’s die op hun pagina’s getoond worden en over hun eigen video’s.

Facebook heeft de strijd duidelijk verloren en gaat farma marketeers weldra dwingen comments toe te staan op hun pagina’s. Iets waar farma marketeers angstvallig tegenover staan aangezien bezoekers van de pagina dan allerlei comments kunnen plaatsen welke het imago van de desbetreffende bedrijven kan schaden. Nog een vrees is dat bezoekers andere gebruiken van medicatie (bv. in de vorm van drugs) op de pagina’s gaan plaatsen waarna anderen de medicatie mogelijk ook als drugs gaan gebruiken wat uiteraard levensgevaarlijk is en een mogelijke invloed kan hebben op de farmaceutische bedrijven.

Google springt geheel anders om met de farmaceutische sector. Ze doen er zowat alles aan om op een goed blaadje te staan, zoals speciale congressen organiseren, marketingmethoden oplijsten voor YouTube voor farmaceutische bedrijven en nu de nieuwe feature ‘Safe Watch’. In 2009 stelden ze trouwens al een speciaal advertentieformaat voor, enkel en alleen voor de farmaceutische sector.

Safe Watch geeft farmaceutische bedrijven met een YouTube-kanaal, dat 10 of meer video’s bevat, de mogelijkheid om controle te hebben over de filmpjes die verschijnen in de suggestiekolom, maar ook over hun video’s zelf en de plaatsen waar deze getoond zouden kunnen worden. Aanleiding hiertoe zijn de strenge wetgevingen rond het adverteren voor farmaceutica, opgesteld door het FDA. De manier waarop YouTube werkt, suggesties leveren aan de hand van bekeken filmpjes, vormde dus een probleem. Een voorlichtingsfilmpje over een griepvaccin zou dus bijvoorbeeld niet gerelateerd mogen kunnen worden met een filmpje over drugs.

De farmaceutische bedrijven stellen bovendien zelf nog voor om ook de mogelijkheid tot het insluiten (embedden) van hun filmpjes onmogelijk te maken. Op die manier behouden farmaceutische bedrijven ook buiten YouTube de controle over hun filmpjes en hoeven ze dus niet langer te vrezen voor klachten van de FDA.

Farmaceutische bedrijven krijgen nu dus van Google de controle over hun filmpjes en over gerelateerde content.

Farma marketing, iets wat Google waarschijnlijk zeer veel zal opleveren eens de farmaceutische sector social media en online marketing omarmt.

Gelezen via: Google Hand Holding Brings Pharma to YouTube | ClickZ

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *