Hoe een WordPress thema kiezen dat aansluit bij je doelpubliek?

wordpress-thema

We zien dat steeds meer websites gemaakt worden via WordPress. Van waar komt nu juist deze enorme populariteit van WordPress? Enerzijds kan de gebruiker snel en eenvoudig een eigen website bouwen en anderzijds is de gebruikerservaring van deze sites zeer hoog. Deze specifieke combinatie maakt van WordPress de ideale oplossing voor wie een website wil starten!

Een unieke WordPress site door een eigen thema

Je denkt misschien: “Als men zo veel gebruik maakt van WordPress, krijgen we dan geen gelijkaardige websites?” Neen, dit wordt namelijk verhinderd door de verschillende thema’s die je kan installeren op je WordPress sites. Elk thema heeft unieke opmaakopties en functionaliteiten waardoor je tot een op maat gemaakte website komt. De functionaliteiten en het design van je website worden dus specifiek afgestemd op je doelgroep!

Free vs Premium WordPress Thema’s

Je hebt de keuze tussen gratis en premium of betalende thema’s. Voor professionele doeleinden opteren we voor de betalende optie. De gratis thema’s bieden namelijk geen ondersteuning van developers, wat als gevolg heeft dat deze vaak niet meer werken als er een update binnen WordPress plaatsvindt. Het design van gratis thema’s is vrij basic en de functionaliteiten zijn eerder beperkt. De premium thema’s bieden daarentegen mooie en professionele lay-outs met vakkundige ondersteuning. De prijs van een premium thema loopt van 40 tot ongeveer 90 dollar.

Een foodblog vraagt een ander design en andere features dan een nieuwssite of een online shop.

Click to tweet!

Stem je website af op je doelpubliek

Voor professionele doeleinden is een premium thema een must. Het aanbod is hier wel heel groot. Hoe selecteer je een goed thema voor je website?

Hiervoor gaan we in eerste instantie kijken naar het doel van de website. Een foodblog vraagt een ander design en andere features dan een nieuwssite of een online shop. Het doel en de doelgroep bepalen welke kenmerken en functionaliteiten je thema moet bezitten. Zo is een website met commerciële doeleinden eerder gericht op offerteaanvragen en het verzamelen van e-mailadressen (voor verdere promoties), terwijl de focus van een blog ligt op het delen van waardevolle content en mooie afbeeldingen. Het is vanzelfsprekend dat bij de laatste een thema met meer design- en afbeeldingmatige functionaliteiten wordt gebruikt. In deze vergelijking kan je ook andere tools zoals Magento en Drupal opnemen. Zo opteer je voor een online shop het best voor Magento.

Wat zijn je behoeften?

Denk daarnaast bij de keuze van je thema ook aan mogelijke uitbreidingen die je wilt doorvoeren. Als je in de toekomst bijvoorbeeld bannerruimte wilt verkopen of een Q&A platform wilt integreren, kies je het best voor een thema die deze opties aanbiedt. Verder moet je rekening houden met de lay-out en de navigatie binnen het thema. Het is aangewezen een thema te kiezen dat zo dicht mogelijk aanleunt bij je behoeften en dus een minimum aan aanpassingen vraagt. Kies ook steeds voor een thema die een responsive design aanbiedt. In een tijd waar de gebruiker steeds meer via mobiele toestellen surft, is een responsive website een echte must!

Hoe zorgvuldiger de afstemming, hoe beter de gebruikerservaring en hoe meer bezoekers.

Click to tweet!

De WordPress thema’s van StudioPress

De Genesis thema’s van StudioPress worden regelmatig gebruikt. Ze heel gebruiksvriendelijk, de ondersteuning is van hoge kwaliteit en de designs zijn mooi en professioneel. Genesis heeft nu ook 6 nieuwe thema’s: Outreach Pro (voor religieuze doeleinden), Daily Dish Pro (voor foodbloggers), Education Pro (voor scholen), AgentPress Pro (voor immobiliënkantoren), Enterprise Pro (voor offline bedrijven) en Centric Pro (voor online bedrijven). Daarnaast is het aanbod op Themeforest ook groot. De thema’s worden hier overzichtelijk ingedeeld naargelang het doel (education, entertainment, mobile, technology, wedding, ..).

Het design en de features van deze thema’s zijn zorgvuldig afgestemd op de behoeften van hun specifieke doelgroepen. Hoe zorgvuldiger deze afstemming, hoe beter de gebruikerservaring en hoe meer bezoekers. Het nauwkeurig evalueren en selecteren van je WordPress thema is dus essentieel!

Executive Summary

Omdat zelf een website bouwen in HTML en CSS een complex proces kan zijn, biedt Wordpress een “vooraf geprepareerd pakket” aan dat je nog verder kan personaliseren. Het aanbod aan verschillende opmaakstijlen of themes is uitzonderlijk groot. Je website moet naast een mooi design hebben ook praktisch en gebruiksvriendelijk zijn. Lees hier welk thema het best past bij jouw specifieke behoeften!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *