Crash cursus in Landing Page Optimization door Tim Ash

Tim AshGoogle nodigde afgelopen woensdag al z’n GAACs (Google Analytics Authorized Consultants) uit in Londen voor een crash cursus in landing page optimization.  Tim Ash, die letterlijk het boek over dit onderwerp schreef, gaf ons een dag lang uitleg over het hoe en waarom van website testing.

Landing page optimization is waarschijnlijk de ontbrekende schakel in de meeste online marketing programma’s. Nochtans is een campagne slechts succesvol als de landingspagina dat toelaat. Hoeveel bezoeken gaan er niet verloren omdat de bezoeker niet vond wat hij zocht? Hoeveel geld zou je kunnen besparen door je landingspagina beter te laten presteren?

Tim ging dieper in op de punten die vaak de doorslag kunnen geven: vertrouwen, herkenning en op maat gemaakte informatie. Aan de hand van zijn uitleg en verschillende live cases van de aanwezige GAACs gingen de laatste geheimen van LPO voor de bijl.

Hij gaf ook meer uitleg over hoe je nu best zo’n website test opzet en hoe je meer uit de ingezamelde gegevens kan halen. Tot slot waarschuwde hij ons ook nog voor de tien meest voorkomende problemen.

Aan het eind van de dag werd één ding nog duidelijker: Het ontwerp van de site moet niet bepaald worden door de marketing afdeling, designers of de CEO, maar door de bezoeker. Alleen hij weet hoe de site het best in elkaar zit.

6 Comments

  1. Tom Michiels

    14 months ago

    ik kijk uit naar die Quero-update, Tim! ;-)

    Je laatste punt (de bezoeker moet bepalen hoe de site in mekaar zit) verdient toch enige nuancering, vind ik. Als je een bezoeker uit je doelgroep bedoelt, ga ik akkoord. Maar met een toevallige bezoeker houd ik liever geen rekening. Dan is het een kwestie om de waarde en het engagement van je bezoekers te gaan kwantificeren, waarmee je al een eindje voorbij de grenzen van Google Website Optimizer gaat.

  2. Tim Ceuppens

    14 months ago

    Aangezien de tests enkel lopen op websites met 10 conversies (mag je heel breed bekijken) per dag gaat 1 toevallige bezoeker niet het verschil maken.

    Om met meer dan 99% zekerheid te zeggen dat een element beter werkt heb je op z’n minst een paar honderd conversies nodig.

    Statistisch gezien heeft die ene bezoeker dan ook geen impact. Als je genoeg resultaten inzamelt zal het gemiddelde het werkelijke gemiddelde benaderen.

  3. Tom Michiels

    14 months ago

    klopt, maar ik heb het niet over één bezoeker. Je gaat er in dat verhaal impliciet van uit dat het gros van de bezoekers op je website tot je doelgroep behoort. Maar als dat niet het geval is, zijn de resultaten minder relevant. Dat leunt aan bij het verhaal dat je dinsdag gepresenteerd hebt op het Webvertising Forum. Een bezoeker die via “spikes” terecht komt op http://www.athleticshop.nl, is niet per se op zoek naar schoenen.

  4. Tim Ceuppens

    14 months ago

    Dan nog zou elke combinatie evenveel kans hebben om zo’n “slechte” bezoekers tegen te komen, waardoor het effect ervan wordt geneutraliseerd.

  5. Tom Michiels

    14 months ago

    ge wilt het niet verstaan hé ;-)

  6. Tim Ceuppens

    14 months ago

    ?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *