Conversie-optimalisatie via een simpel webdesign

Het is wetenschappelijk bewezen dat eenvoudige en simpele webdesigns aantrekkelijker zijn voor internetgebruikers. Bezoekers vinden dergelijke websites niet alleen mooier dan grafisch zware websites, ze genereren ook een pak meer conversies.

webdesign-conversie-optimalisatie-300x260Sober webdesign met veel witruimte

Tests hebben uitgewezen dat een minimalistische, eenvoudige website, met veel witruimte en een strakke lay-out het beter doet dan een website die de bezoeker overlaadt met foto’s en menukeuzes. Dat is wetenschappelijk te verklaren omdat ons brein van nature eenvoud verkiest boven complexiteit. Dingen die gemakkelijk te omvatten zijn, en dus eenvoudiger te begrijpen, zijn aantrekkelijker.

Naar je website vertaalt zich dat dus in soberheid. Eén grote foto, in de plaats van tien verschillende kleine, één kolom in de plaats van drie en bovenal: voorspelbare navigatie. Een gebruiker die nog nooit op jouw website is geweest moet heel gemakkelijk de weg vinden.

Webdesign volgens prototypes

Het is dus niet nodig om voor elke website opnieuw het warm uit te vinden. Sterker nog: het is zelfs belangrijk dat je blog er als een blog uitziet en dat je online winkel er ook als dusdanig uitziet. Originaliteit heeft zijn plaats in e-commerce, maar is niet heiligmakend. Dat komt omdat internetgebruikers met een bepaald verwachtingspatroon je site bezoeken. Ze hebben een duidelijk mentaal beeld van hoe een blog of e-store er moet uitzien. Wijkt je site te veel af van dat beeld, dan wordt de website als negatief ervaren. Zorg er dus voor dat je goed weet hoe de doorsnee website in jouw sector eruit ziet, alvorens je gaat ontwerpen!

Executive Summary

Het is wetenschappelijk bewezen internetsurfers simpel webdesign meer weten te appreciëren dan grafisch zware websites.
Eenvoudige websites halen ook meer conversies binnen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *