5 Tips om meer te verkopen met je webshop

WebshopJe kan meer verkopen als je meer bezoekers naar je website haalt, maar er is ook een tweede manier: Meer van je huidige bezoekers overtuigen om op die koop knop te klikken. Bezoekers willen een antwoord op de volgende vijf vragen:

1. Wat vinden andere gebruikers van het product?

Mensen willen weten wat andere mensen van het product vinden. Dit is één van de peilers van het succesverhaal van Amazon: Het is een echte hub geworden als het op productrecensies aankomt. Je vindt er van elk product wel op z’n minst één recensie van een gebruiker. Dit zorgt zelfs voor het zogenaamde Amazon Effect. Mensen die eerst eens op Amazon.com gaan kijken voor ze een product kopen, ook al kopen ze het op een andere site.

Zorg er ook voor dat “echte” mensen die recensies schrijven. Wanneer je elk product zelf de hemel in prijst valt dat niet alleen zeer snel op, het achtervolgt je ook. Je gaat toch niet meer winkelen bij iemand die je al eens om de tuin leidde.

2. Wat kopen andere gebruikers?

Mensen willen zeker zijn dat ze niet bedrogen zullen worden. Een populair artikel heeft meer mensen kunnen overtuigen en is de kans dus groot dat we het zelf ook wel goed zullen vinden.

Je kan zo’n lijstjes enorm eenvoudig maken (de top 10 populairste producten) of enorm ingewikkeld. Zo heeft Amazon een geweldig systeem dat duidelijk maakt of mensen het product ook effectief kopen, of toch een ander vergelijkbaar product in het winkelkarretje steken.

3. Moet ik me haasten om het te kopen?

Het antwoord op deze vraag moet overduidelijk “ja” zijn. Wanneer mensen het gevoel krijgen dat ze een buitenkansje mislopen zijn ze geneigd om onmiddellijk te kopen. Maak dus duidelijk dat er niet veel meer in stock is, of dat de promotie nog slechts een paar dagen duurt.

Zorg er ook voor dat mensen geen reden hebben om nog even af te wachten. Een promocode box geeft het gevoel dat ze geld mislopen. Misschien is hetzelfde product ergens anders nog goedkoper te vinden? Toon het daarom niet als het niet nodig is.

4. Is dit wel wat ik zoek?

Op een webwinkel kan je het product niet even oppakken, ronddraaien en uitproberen. Daarom is het belangrijk om die gemiste ervaringen zo goed mogelijk op te vangen. Zorg voor vergrootbare overzicht en detailfoto’s. Een site als ThinkGeek gebruikt bij sommige producten zelfs videofilmpjes om aan te tonen wat er allemaal mogelijk is.

Zorg ook voor relevante foto’s. Stel dat je computerkabels verkoopt. Toon dan geen foto van een opgerolde kabel. Je toont beter een close-up van de aansluiting. Zo weten ze meteen of het de kabel is die ze zoeken.

5. Kan ik deze site wel vertrouwen?

Alles begint en eindigt bij vertrouwen. Zorg dus voor voldoende openheid. Zorg dat een bezoeker weet wat hij moet betalen, geen verborgen kosten dus. Hoe opener je bent, ook over eventuele negatieve zaken, hoe meer vertrouwen je opbouwt. Hoe sneller iemand zal kopen.

9 Comments

  1. jeroen

    15 months ago

    nieuwe nederlandse artikel directory bied de mogelijkheid om gratis je artikelen te plaatsen en zo meer backlinks naar je website of blog te krijgen. Wil je een hogere positie in Google voor je website dan is dit de best werkende manier.
    Het heet ook wel artikel marketing.

  2. Hans Mampaey

    15 months ago

    @ Jeroen : Als je geregeld zulke blogs als deze bezoekt, zou je moeten weten dat dit niet de beste manier is. Wss wil jij profiteren van de Pagerank van deze blog?

  3. Hervé

    15 months ago

    @Tim, ik ben echt blij dat je dit post. Ik was al bekend met deze zaken. Maar herhaling is zo ontzettend belangrijk. Bedankt!

  4. Hervé

    15 months ago

    @Jeroen: Doe dit soort onzin AUB niet, je verknalt de naam van je site.

  5. Tim Sanders

    15 months ago

    Nice, en stom dat ik deze open deuren nooit zelf ingetrapt heb!

    Danke!

  6. Theo Kiers

    14 months ago

    @ Tim
    Complimenten voor dit prima artikel

    @Hans en Herve,
    Dit commentaar op Jeroen is wat kort door de bocht naar mijn mening. Artikel marketing is wel degelijk een buitengewoon serieus te nemen instrument dat past bij de titel van dit artikel.

    Het lijkt mij een beetje in de categorie onbekend maakt onbemind te passen. Als je een beetje op de hoogte bent met online marketing dan weet je dat artikel marketing in het Engelse taalgebied nog steeds als onverlaanbaar marketing instrument wordt gezien.

    De backlinks naar de eigen site is maar een deel van het verhaal.

    – Je kunt in artikelen informatie over jouw product kwijt die je op de eigen site om lay-out of andere redenen wat minder makkelijk kunt plaatsen.
    – Je krijgt publiciteit voor jouw product om dat mensen via de artikel directory of via Google bij jouw artikel terecht komen dat de informatie bevat die ze zochten.
    – Door veel over jouw onderwerp te publiceren werk je aan je reputatie (personal branding) hetgeen vertrouwen wekt bij potentiële klanten.

    Kortom een instrument dat uitstekend past bij het rijtje in het artikel.

    En ja, ik ben een collega van Jeroen van http://www.WebsiteArtikelen.nl.

    Verder Hans zullen Jeroen en ik niet profiteren van de PR van deze blog omdat deze blog in tegenstelling tot onze artikel directories nofollow links gebruikt.

  7. Ik snap niet precies wat jullie bedoelen met:eroen en ik niet profiteren van de PR van deze blog omdat deze blog in tegenstelling tot onze artikel directories nofollow links gebruikt.

    Ik beheer een webwinkel met een gekoppelde blog en ja artikel marketing kan zeker een toegevoegde waarde hebben,het zorgt ook voor nieuwe relevante content.

    gr conny

  8. vijver aanleg

    12 months ago

    goed artikel voor mensen met een eigen webshop niet iedereen denkt hier over na.

  9. voordeligste

    11 months ago

    thanks voor de informatie daar kan ik wel wat mee

    groetjes mark




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *