Content marketing ‘El Clásico’: kijk verder dan je Facebook-neus lang is

qm-fg+

Twitter, Google+, Instagram, Vine, Snapchat,… vaak ontbreken ze in de content marketing strategieën van bedrijven. Veelal is Facebook het enige platform waar content gedeeld wordt, terwijl andere sociale netwerken ook heel wat voordelen te bieden hebben. Kijk eens wat verder dan je neus lang is en ontdek een onontgonnen goudmijn aan mogelijkheden en kansen voor het verspreiden van je content.

De nadelen van Facebook als content distributieplatform

Facebook is natuurlijk een fantastisch platform, waar je je content absoluut moet delen. Toch zijn er ook enkele nadelen verbonden aan Facebook:

  • Al je fans bereiken? Dat kan, als je betaalt. Facebook filtert de berichten die je te zien krijgt in je nieuwsfeed. Concreet wil dat zeggen dat wanneer je als bedrijf iets post, je maar een kleine fractie van je fans bereikt. Wil je dat bereik vergroten, dan moet je daarvoor betalen. Andere sociale netwerken filteren helemaal niets, waardoor je potentieel bereik een stuk groter is.
  • Facebook content wordt niet geïndexeerd in Google. Ook andere sociale netwerken worden niet altijd geïndexeerd, maar bijvoorbeeld Youtube en Google+ posts scoren wel een stuk beter.

Creatieve content marketing buiten Facebook

Giet je content in verschillende vormen en kijk wat op welk netwerk het beste werkt.

Content marketing eindigt niet bij het schrijven van een blogartikel of het posten van een leuke afbeelding: eigenlijk begint het daar pas! Om echt alles uit je content marketing te halen, is het belangrijk om je content ook zo veel mogelijk te delen, via alle sociale netwerken. Idealiter stem je daarbij je content op elk netwerk af, en giet je je blogpost voor elk netwerk in een bepaalde vorm:

  • Op Facebook en Google+ kan je bijvoorbeeld een quote uit je artikel posten, samen met een bijhorende afbeelding.
  • Op Twitter kan je gewoon de titel delen, als die voldoende pakkend is.
  • Maak bij je blogpost een leuke afbeelding, en deel die via Instagram en Pinterest.

El Clásico: Facebook versus Google Plus

Wie wie is in deze virtuele ‘El Clásico’ is niet duidelijk. Wel dat de 2 grote spelers Facebook en Google zijn.

Content marketing moet dus verder kijken dan Facebook alleen. Experimenteer: meld je bedrijf aan bij Google+, bij Twitter, bij Instagram en bij Pinterest. Giet je content in verschillende vormen en kijk wat op welk netwerk het beste werkt. Op die manier ga je verder waar Facebook stopt en bereikt je content plots een stuk meer mensen. MAAR: Facebook en Google blijven de belangrijkste.

Experimenteren is goed, maar net zoals Barcelona en Real Madrid de groten zijn in het Spaanse voetbal, zijn Facebook en Google Plus de groten in het sociale medialandschap. Verlies ze dus niet uit het oog, en blijf het grootste deel van je tijd en geld in die twee stoppen. Zeker als het draait om betaalde content, blijven Google Adwords en Facebook ads het meest efficiënt. Wie in deze virtuele ‘El Clásico‘ wint is niet duidelijk, wat wel duidelijk is is dat Facebook en Google dé twee grote spelers zijn! Met een klein beetje moeite neem je de andere sociale netwerken er zo bij, zonder je focus op Facebook en Google te verliezen.

Executive Summary

Nog te vaak is Facebook het enige platform waar content gedeeld wordt. Facebook en Google blijven dan ook de grootste spelers, maar kijk ook eens wat verder dan je neus lang: met een klein beetje extra moeite neem je andere netwerken er zo bij. En bereik je plots een stuk meer mensen!

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *