Twitter wil zichzelf bewijzen met nieuwe advertentieproducten

Twitter_MusicTwitter mag elke dag 370,000 nieuwe gebruikers verwelkomen. Met zo’n sterke groei van gebruikers zou het bedrijf zich moeten beginnen focussen op hun business model. Met de introductie van de Promoted Products hebben ze de trend al gezet en nu kondigen ze de komst van nieuwe (advertentie)producten aan.

De voorbije maanden hebben we verschillende creatieve advertentieproducten geïntroduceerd zien worden door Twitter zoals EarlyBird, Promoted Tweets, Trends en Accounts. Deze producten blijken een succes te zijn en daarom heeft Twitter plannen om nog meer advertentieproducten op de markt te brengen.

De volgende lijst bevat producten en features die Twitter mogelijk in de toekomst zal introduceren:

Locatiegebaseerd adverteren

Medestichter Biz Stone vertelde aan Bits dat locatie-gebaseerd adverteren een markt is met veel potentieel. In tegenstelling tot Promoted Tweets, zijn locatiegebaseerde advertenties relevanter voor lokale en kleine bedrijven. Het zal waarschijnlijk een soortgelijk advertentiemodel als dat van Promoted Tweets toepassen maar met advertenties die getoond worden op de tweet stream gebaseerd op de locatie van de gebruiker. Iedere tweet is getagged met de locatie van de gebruiker. Gebruikers zullen uiteraard de optie hebben om wel of niet getagged te worden, wat mogelijk een obstakel zou kunnen zijn voor Twitter wanneer ze locatie-advertenties introduceren.

Ping integratie

Twee weken geleden lanceerde Twitter een blogbericht met daarin een filmpje om de mogelijkheid van een integratie met Pinghet sociale muzieknetwerk van Apple – te demonstreren.   Het idee op zich is goed en zou er voor kunnen zorgen dat Ping écht gelanceerd geraakt maar het valt af te wachten of Twittergebruikers wel geïnteresseerd zijn in het ontdekken van muziek via/op Twitter.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cWdtz9tURX0&feature=player_embedded[/youtube]

Reputatiescore

In een ander interview met Bits, zei Evan Williams dat Twitter een reputatiescore berekent voor al z’n gebruikers. Het is (nog) niet duidelijk hoe die score de manier we met Twitter omgaan, beïnvloedt en de score werd ook niet publiek gemaakt om te voorkomen dat die van buitenaf beïnvloed zou worden. Twitter zou adverteerders eventueel de mogelijkheid kunnen geven om zich te richten naar gebruikers op basis van de invloed die zij hebben op Twitter.

Analytics

Twitter analytics zou tegen het einde van dit jaar beschikbaar moeten zijn voor alle gebruikers. De analytics zullen gebruikers voorzien van real-time data die ‘inzichten’ identificeert zoals populaire tweets of invloedrijke re-tweeters. Zo kunnen adverteerders zich ook beter gaan richten op belangrijke influencers en ze eventueel ‘in dienst stellen’ als ambassadeurs van hun merk.

Tweet Filter

Zelfs met alle plannen aangaande advertentie- en businessgerelateerde producten, blijft de focus van Twitter liggen op de gebruikservaring. Evan Williams gaf toe dat Twitter momenteel een overweldigende hoeveelheid aan informatie heeft en dat dat stilletjesaan een probleem begint te worden voor de gebruikers. Twitter bekijkt nu de mogelijkheid om relevante content te filteren voor de gebruikers. Een filter zoals die van Facebook zou soelaas kunnen bieden en hopelijk komt er dan ook snel zo’n filter.

Twitter blijft zich dus inzetten om te bewijzen dat ze een waardevol en sterk business model hebben en recente aanbiedingen van Google en Microsoft kunnen hen niet verleiden om te verkopen. Als adverteerders, en ook als gebruikers, mogen we dus nog veel verwachten van Twitter in de komende weken tot maanden. Wat vaststaat is dat Twitter goed bezig is om een grootmacht te worden die een grote bedreiging zou kunnen vormen voor Facebook. Reden te meer voor Google om hun bod nog eens te verhogen, hoewel dat volgens Biz Stone geen zin heeft.

3 Comments

  1. Frans Jan Boon

    10 months ago

    Twitter zou de voorkeuren van twitteraars kunnen bepalen a.d.h.v. hun (re)tweets en op basis daarvan promoted tweeds verzenden. Nu blijft het schieten met hagel.

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    Hey Frans Jan, dit gaat ongetwijfeld verbeteren. Het is vandaag (anno 2010) nog steeds een beetje mass-media, terwijl het dit inderdaad niet hoeft te zijn. Maar met de hoeveelheden info die twitter dagelijks te verwerken krijgt lijkt het me dat ze eerder met de hoeveelheid data een probleem hebben dan met een matchings-algoritme.

    Bedankt voor je input!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *