Onlyhumans

Engagement twitterTwitterTwitter marketingMeer topics Twitter tips and tricks

18.07.2014 - Social

Meer betrokkenheid, minder effort. Zo verhoog je het tweet engagement

Elke tweet geeft jou of je bedrijf de kans om van zich te laten horen. Dat je niet zomaar eender wat mag tweeten, wist je ondertussen al. Maar hoe verhoog je nu de betrokkenheid van een tweet? Geven hashtags de betrokkenheid een boost of wekt een foto meer aandacht? Hier volgen concrete cijfers, tips & tricks om je tweets naar een hoger niveau te tillen.

Licentie : lcepparo

Welke ingrediënten hebben het meeste invloed op een tweet?

Een hashtag, foto of video maakt een tweet rijker, dat is niets nieuws. Maar wat met de concrete resultaten? Twitter nam de proef op de som en analyseerde miljoenen tweets.

Uit dit onderzoek bleek dat een foto toevoegen aan je tweet het meeste betrokkenheid genereert. Foto’s doen het aantal retweets stijgen met maar liefst 35%. Daarnaast hebben ook video’s een sterke invloed op het aantal retweets. De betrokkenheid stijgt in dat geval met 28%. Andere factoren die een sterke impact hebben op de betrokkenheid van de gebruikers zijn: quotes, statistieken en hashtags. Op een vluchtig medium als Twitter is het dus de boodschap om je bericht voldoende te ‘kruiden’ met de juiste ingrediënten om de aandacht van je followers te grijpen.

 

Wat is het effect van een retweet?

Een retweet toont aan dat een gebruiker de inhoud van je tweet waardevol genoeg vond om het met zijn volgers te delen. Daarnaast verlengt het de levensduur van je tweet. Daardoor val je meer op tussen de 9.100 tweets die elke minuut verschijnen.

Het effect van de bovengenoemde ingrediënten verschilt per sector:

Als we naar de tv-industrie kijken, zien we dat voornamelijk quotes uit films, series, … meer retweets en dus meer betrokkenheid genereren. Een tweet van een tv-zender wordt normaal 100 keer geretweet, terwijl een tweet met foto maar liefst 153 keer geretweet wordt.Voor nieuwsmedia doen voornamelijk foto’s de betrokkenheid stijgen. Ook bij de overheid en in de politiek geven voornamelijk foto’s het engagement een boost. Als we het over sport hebben, werken ook foto’s het beste.De muziekindustrie als laatste, genereert meer betrokkenheid bij het gebruik van video’s in tweets.

 

Hoe boost je een tweet? Tips om meer betrokkenheid te genereren

Natuurlijk aast niet iedereen op retweets, ook het bereik, de reacties en kliks naar jouw website tellen als betrokkenheid. In de eerste plaats is het belangrijk dat je het doel van je campagne definieert. Daarna kan je aan de slag om succesvolle tweets op te stellen.

Aas je op reacties van je volgers? Dan is het belangrijk dat je ook een reactie uitlokt. De makkelijkste manier om dit te doen is door de emoties van je volgers aan te spreken. Je kan ze choqueren, boos maken of net laten lachen. Dat laatste werkt het beste. Bovendien komt je bedrijf zo op een positieve manier in de picture.

Heb je liever dat je volgers op je gedeelde link klikken? Trigger ze dan! Dit doe je door een kort, aansprekend stukje tekst te gebruiken, een interessante foto te delen of ze nieuwsgierig te maken met een vraag.

The bottom line is altijd: zou je deze tweet zelf retweeten of erop reageren? Als je daar vanuit gaat, zit je meestal op de goede weg!

 

Make it worth their while

Het allerbelangrijkste is misschien wel dat het engagement van je fans iets oplevert. Als een fan de moeite neemt om de interactie aan te gaan en daarna teleurgesteld wordt doordat je bijvoorbeeld geen respons meer geeft, is de kans nihil dat de fan de interactie nog eens aangaat. De gebruikerservaring van je tweet moet centraal staan, gun je volgers een glimlach, een goed gevoel of nuttige tips.

Bronnen: TwitterSearch Engine Watch 

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans