Hoe Twitterlijsten maken voor business?

twitterlijsten

Wil je je Twittergebruik optimaliseren zonder dat het té tijdrovend wordt? Twitterlijsten zijn hier erg handig voor. Met een Twitterlijst beheer je eenvoudig de overkill aan informatie. Wie komt er in zo’n lijst terecht? Relevante personen en organisaties voor jouw business. Door gebruik te maken van Twitterlijsten filter je als het ware relevante informatie.

Dankzij een goede twitterlijst vind je gemakkelijker de juiste mensen en kan je de interactie met je doelpubliek eenvoudiger beheren. Zo maak je twitterlijsten aan en gebruik je ze doeltreffend:

1. Log in, klik op je Twitter-avatar en klik op lists/lijsten.

Twitterlijst in menu aanklikken

2. Klik in de sidebar (rechts) op create new list/lijst maken.

Twitterlijst create new list

3. Nu zie je een pop-up venstertje en kan je je Twitterlijst aanmaken. Geef je Twitterlijst de juiste naam, voeg een relevante beschrijving toe en stel de privacy in.

Twitterlijst naam en beschrijving

4. Als je dit gedaan hebt, kan je starten en Twitteraars aan je lijst toevoegen of verwijderen.

Twitterlijst personen toevoegen of verwijderen

5. Ga naar het Twitterprofiel van de persoon die je wil toevoegen. Klik op het icoontje van instellingen en klik op add/ or remove from lists/toevoegen of verwijderen van lijsten. Selecteer de lijst waaraan je de persoon wil toevoegen. De persoon in kwestie staat nu in de lijst.

Personen aan twitterlijst toevoegen

Om personen of organisaties aan lijsten toe te voegen, hoef je hen niet te volgen. Dat kan wel handig zijn in sommige situaties.

Twitterlijsten optimaal gebruiken

Nu je Twitterlijsten hebt aangemaakt, is het zaak om ze optimaal te gebruiken en je zit op goud. Wij geven je alvast 9 slimme tips mee!

1. Lijst met leaders

Leaders worden vaak beschouwd als personen of organisaties met autoriteit. Zij zijn een belangrijke bron van informatie en leveren een extra groot bereik op. Volg hen dus en haak in op hun tweets.

2. Verlies je concurrenten niet uit het oog

Hou je concurrenten bij in een handige lijst. Op die manier beheer je makkelijk hun tweets en kan je eenvoudig hun gedrag en interactie analyseren op Twitter. Blijf up-to-date van hun laatste nieuwtjes.

Door je concurrenten te analyseren en in de gaten te houden, hou je er vaak nieuwe inzichten op na die je zelf kan toepassen. Het levert je op lange termijn een mooi concurrentieel voordeel op, omdat je altijd een stapje voor blijft.

Let erop dat je deze lijst op private/privé zet. Op die manier weten je concurrenten niet dat je hen in de gaten houdt.

3. Blijf op de hoogte van trends

Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van nieuwe trends. Hoe je dat doet? Door een lijst aan te maken met alle nieuws-georiënteerde Twitteraars. Probeer deze lijst uniek te maken met onbekende of nieuwe opkomende nieuwsbronnen. Op die manier heb je gouden content in handen waarmee je aan de slag kan. En ondertussen verhoog je je eigen status, word je toonaangevend en etaleer je je expertise.

4. Maak een lijst aan voor je collega’s

Door een lijst aan te maken voor je werknemers, zorg je ervoor dat ze elkaar beter leren kennen. Het is ook een effectieve manier om nieuwe collega’s snel in het nieuwe team te integreren.

5. Voeg jezelf toe aan je lijsten

Waarom zou je jezelf toevoegen aan lijsten? Simpel: als mensen zich abonneren op één van jouw lijsten, word jij ook getoond. Hiermee vergroot je je visibiliteit.

6. Maak lijsten aan voor events

Plan je een event? Maak dan een lijst aan met sprekers en genodigden. Op die manier connecteer je iedereen met elkaar nog voor de aanvang van het event. Ook afwezigen krijgen hierdoor de kans interactie te voeren met de sprekers en degene die er wel kunnen bijzijn.

7. Onderhoud klantenrelaties

Sociale media hebben de term ‘klantenservice’ een geheel nieuwe dimensie gegeven. Als een klant je tegenwoordig niet kan bereiken, gebruikt hij sociale media. Wanneer iemand dat doen, voeg die persoon dan toe aan een lijst. Op die manier kan je hem volgen en een dialoog starten.

8. Volg bloggers en media

Volg bloggers en nieuwssites die over jouw business gaan. Zet ze samen in een lijst en gebruik Twitter als een platform om relaties op te bouwen. Dit creëert automatisch nieuwe kansen.

9. Beloon je grootste fans

Maak een lijst aan met de mensen die jouw content actief retweeten. Ga een relatie aan met die personen door hen op regelmatige basis te bedanken en hun tweets te delen. Op die manier zullen ze jouw content blijven delen.

Executive Summary

Wat zijn Twitterlijsten en waarvoor worden ze gebruikt? In dit artikel leggen we haarfijn uit hoe je Twitterlijsten aanmaakt en hoe je ze met enkele slimme tips succesvol gebruikt.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *