30.10.2013 - Social

Hoe organiseer je wedstrijden op Twitter?

Berichtendienst Twitter is op zeven jaar tijd uitgegroeid tot een platform met 200 miljoen actieve gebruikers die dagelijks 500 miljoen tweets de wereld insturen. Twitter is voor merken dus het ideale forum voor één-op-één interacties met merkfans. Twitter gebruikers zijn namelijk erg geëngageerd. Bedrijven maken hier gretig gebruik van door Twitter wedstrijden te organiseren. Zo creëren ze namelijk buzz en wordt hun merkaanwezigheid groter. Maar hoe doe je dat nu precies, een Twitter wedstrijd organiseren?

De verschillende soorten Twitter wedstrijden

Het beperkte aantal tekens op Twitter zorgt ervoor dat Twitter wedstrijden steeds ongeveer het zelfde stramien volgen: je vraagt Twitter gebruikers om een bepaald soort Tweet te sturen en je kiest een winnaar. Uiteraard moet je Twitter wedstrijd zo creatief en leuk mogelijk zijn.

Retweet om te winnen

De “Retweet om te winnen”-variant vind je waarschijnlijk het vaakst terug. Praktisch verloopt deze wedstrijd als volgt: je vraagt Twitter gebruikers om een post naar hun volgers te retweeten om mee te doen aan je wedstrijd. Hun volgers krijgen je post te zien en daardoor zal je nog meer retweets en wedstrijdkandidaten krijgen. Als de wedstrijd is afgelopen, wordt er at random een winnaar gekozen. Dit kan uiteraard manueel gebeuren, maar er zijn ook specifieke applicaties voor. Als je ervaring met Twitter wedstrijden eerder beperkt is en je volgersaantal groot, dan kan het aangewezen zijn om een applicatie te gebruiken. Anders kan het best wel eens een arbeidsintensief werk worden.

Als je aan 140 tekens niet genoeg hebt om je wedstrijd uit de doeken te doen, maak je best ook een landingspagina voor je wedstrijd. Het is dan voor je volgers meteen duidelijk wat de wedstrijdvoorwaarden zijn en je kan meer diepgaande informatie geven over je Twitter wedstrijd.

Fotowedstrijd

Je kan natuurlijk ook fotowedstrijden organiseren. Je volgers tweeten dan een foto en voegen de juiste hashtag toe. Als ze dit niet doen, kan je hun foto’s uiteraard niet traceren. Het is leuk om met foto’s te werken voor een Twitter wedstrijd omdat het leuk beeldmateriaal van gebruikers met je product of bedrijf kan opleveren. Je kiest dan het grappigste of meest creatieve beeld en beloont de inzender met een cadeau of voucher.

Vraag en antwoord

Er is natuurlijk ook nog de “Vraag en antwoord”-strategie, waarbij je een vraag stelt en je volgers het meest creatieve of meest volledige antwoord moeten formuleren.

Twitter wedstrijden verhogen het engagement van je volgers

Als je regelmatig interessante wedstrijden organiseert, zullen Twitter gebruikers regelmatig je Twitter Feed bekijken. De interactie en zichtbaarheid die voortkomt uit een leuke wedstrijd, zal dan weer voor een leuke buzz voor je merk zorgen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans