29.09.2011 - Social

De ideale tweet – 9 Tips voor zakelijk twitteren

Ook op zoek naar de ideale tweet? Voor persoonlijke doeleinden is dit helemaal niet zo moeilijk: een catchy phrase in 140 tekens et voila. Voor bedrijven is het echter een heel ander verhaal: zakelijk twitteren is een kunst. Je moet als bedrijf op een vlotte én representatieve manier communiceren. Daarbij moet je dan ook nog eens luisteren naar wat (potentiële) klanten over jou vertellen op Twitter. Hell no! Ik hoor je al denken. Maar geen nood: hierbij een checklist om de perfecte bedrijfstweets de wereld in te sturen.

Luister!

We kunnen het niet genoeg benadrukken: luisteren naar je fans is minstens zo belangrijk als zelf communiceren. Natuurlijk hoef je niet op elke fan tweet reageren, maar af en toe antwoorden op online vragen of opmerkingen is toch wel een must. Op die manier laat je zien aan je fans dat je niet zomaar een product of dienst wil verkopen, maar kan inspelen op de noden en eisen van de markt.

Stel: een klant is niet tevreden van een product en uit hierover zijn gevoelens op het net. Wat doe je? In de mate van het mogelijke kan je de klant vriendelijk aanspreken en probeer je een oplossing voor te stellen. Gebruik HootSuite of TweetDeck om tweets over je bedrijf te volgen. Merk op dat je tweets slechts kan volgen tot 3 dagen terug. Er bestaan wel andere hulpsystemen om je tweets te tracken over een lange periode, zoals Topsy.com. Dit is een beetje onoverzichtelijk, maar kan wel een goede informatiebron zijn.

Beperk je tot je vakgebied

Soms lijkt het wel alsof heel de wereld twittert en je zelf geen originele content kan toevoegen. Een goede raad is om binnen je niche of vakgebied te blijven. Zo behoud je het overzicht van actuele zaken die aan de gang zijn. Een architectenbureau moet niet twitteren over BHV of de humanitaire problematiek in Afrika. Mensen volgen profielen die ofwel unieke content schrijven, ofwel leuke nieuwtjes weten te brengen binnen hun markt.

Gebruik hashtags

Hashtags maken duidelijk waarover je tweet. Zoek naar hashtags binnen je vakgebied en maak hier zelf gebruik van. Beginnende tweeps sukkelen vaak nog met het gebruik van leuke hashtags, maar don’t worry, na enkele weken ken je de kneepjes van het vak.

Wil je nog een stapje verder gaan? Vele bedrijven of mensen promoten vandaag de dag hastags die uniek verbonden zijn met hun bedrijf, product, dienst, idee,… Zo heeft StuBru onlangs de hashtag #queet gelanceerd om zo memorabele zinnen uit songteksten aan te duiden. Hierop kwam onmiddellijk heel wat reactie. De kunst is natuurlijk om een hashtag te lanceren die nog niet in gebruik is en die aantrekkelijk genoeg voor anderen om die te gebruiken en in relatie te brengen met jou(w) bedrijf. Voor kleinere bedrijven is dit moeilijker maar grotere ondernemingen hebben genoeg middelen om hier wat visibiliteit rond te creëren. Het leuke hieraan is dat voor langdurige visibiliteit kan zorgen.

Speel met trefwoorden

Creativiteit is een ding, maar vergeet daarom niet enkele trefwoorden in je tweet te zetten waarmee je wil geassocieerd worden. SEO-matig is dit altijd beter en de kans bestaat dat je zo meer opvalt. Wanneer mensen zoeken naar een bepaald topic kan je met goede keywords sneller gevonden worden.

Reply en retweet influencers

Iedere niche heeft zo wel zijn geeks. Volg die influencers en reply al eens op een interessante tweet. Op die manier kunnen anderen je oppikken en je beginnen volgen. Het is daarbij niet de bedoeling dat je mensen begint te spammen of voortdurend op zoek gaat naar conversaties. Beeld je in dat je in grote ruimte staat met allemaal mensen die wel ‘iets’ weten over jouw branche. Je gaat ook selectief uitkiezen met wie je een gesprek zal aankopen. Dit geldt ook voor Twitter. Zoek uit welke journalisten schrijven over je vakgebied en probeer met hen in contact te komen. Het is balanceren op de koord van ‘selective’ & ‘social’.

Voeg ingekorte links toe

Met 140 tekens kan je niet altijd veel zeggen. De ideale tweet bevat dan ook best een ingekorte link, en dan nog liefst naar jouw bedrijfswebsite of bedrijfsblog.

Gemakkelijk te retweeten

Maak je tweets algemeen genoeg zodat ze retweet-baar zijn. Begin je tweet niet met ‘In mijn opinie’ of ‘Wij hebben een leuke nieuwe collectie’. Gebruik in de plaats je bedrijfsnaam. Pas ook op voor te promotionele tweets. Die zal men niet snel retweeten. De online fashion brand ASOS doet dit zeer goed. Haast iedere dag praat het over nieuwe producten, terwijl je niet het gevoelt hebt alsof je feed gespamd wordt.

Let op het tijdstip van je tweet

Het is steeds een beetje zoeken naar de beste moment om je tweet uit te sturen. Wanneer zitten klanten online? Wanneer heb je het grootste bereik? Het kan tevens interessant zijn om zeer vroeg in de morgen een tweet uit te sturen, zeker wanneer je uniek  nieuws hebt. De kans op retweets zal zo vergroten.

Vraag om een retweet

Heb je een relevante vraag? Wees dan niet te beroerd om expliciet om een retweet te vragen. Hiervoor kan je dan ook weer verschillende hastags gebruiken om je tweet extra in de verf te zetten zoals #durftevragen of #dtv.

Succes!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans