21.05.2014 - Content

Content inspiratie voor je blog dankzij Twitter en LinkedIn: een praktische handleiding

De juiste onderwerpen vinden voor je blog is niet eenvoudig. Een van de belangrijke inspiratiebronnen zijn sociale media. Maar hoe achterhaal je met sociale media zoals Twitter en LinkedIn wat je doelpubliek bezighoudt? Deze praktische handleiding helpt je om content inspiratie te vinden op sociale netwerken!

Waarom Twitter en LinkedIn ideale inspiratiebronnen zijn

Er bestaan talloze sociale netwerken, maar als het op content inspiratie aankomt, springen twee netwerken er bovenuit: Twitter en LinkedIn. Op beide netwerken kan je veel zaken zien die andere gebruikers gepost hebben zonder dat je elkaar daarvoor hoeft te volgen. Op Twitter zijn de meeste tweets openbaar, op LinkedIn zijn vooral de openbare discussiegroepen interessant.

 

Content inspiratie voor je blog dankzij Twitter

Twitter Trending Topics: Belgium Trends

Dankzij Twitter is het heel eenvoudig om te weten te komen waar de wereld over praat. Kijk hiervoor aan de linkerkant van je profiel bij ‘Belgium Trends’. Dit zijn de onderwerpen waarover op dat moment het meest gepraat wordt. Je kan deze trending topics gebruiken als insteek voor je blogbericht. Naar deze onderwerpen wordt op dat moment namelijk volop gezocht. Aan geïnteresseerde lezers dus zeker geen gebrek. Een lokaal bedrijf bekijkt vooral de Belgium Trends, een opsplitsing per regio of stad is in België helaas nog niet mogelijk. Een internationaal bedrijf kan kijken wat er in verschillende landen trending is.
 

Invloedrijke mensen volgen: wees als eerste op de hoogte

 Dankzij sociale media weet je perfect wat je doelpubliek bezighoudt, en daarover schrijf je natuurlijk op je blog!

Boven Belgium Trends zie je ‘Who to follow’. Dit zijn enkele interessante mensen of bedrijven die je kan gaan volgen. Twitter doet je die voorstellen op basis van je interesses. Volg zeker enkele invloedrijke mensen uit jouw sector. Zo blijf je op de hoogte van het reilen en zeilen in jouw vakgebied en kom je onderwerpen op het spoor waar je een blogbericht aan kan wijden. Zij delen niet alleen boeiend nieuws, omdat ze een groot aantal volgers hebben bepalen deze invloedrijke personen ook zelf welke onderwerpen populair worden. Je kan ook een persoon zoeken door zijn of haar naam bovenaan in de zoekbalk in te typen.

 

Content inspiratie: zo gebruik je #hashtags

Invloedrijke mensen kan je volgen, maar dat doe je natuurlijk niet met iedereen uit je doelpubliek. Om te weten wat de mensen uit je doelgroep bezighoudt, gebruik je hashtags. Een hashtag is te herkennen aan het #-symbool en is een soort keyword dat samenvat waarover de tweet gaat. Typ dus een woord dat gerelateerd is aan jouw product of sector in de zoekbalk, voorafgegaan door een #. Wanneer bijvoorbeeld tomaat een belangrijk onderwerp voor je bedrijf is, typ je #tomaat. Vervolgens zie je alle tweets waar #tomaat in voorkomt, en krijg je dus een handig overzicht. Zo ontdek je vast leuke invalshoeken voor nieuwe blogcontent waar je nog niet aan gedacht had! Aan de linkerzijde kan je de resultaten filteren, om bijvoorbeeld alleen maar foto’s of nieuwsberichten te zien.
 

Volg evenementen via Twitter met de juiste hashtag

Is er een belangrijk evenement met betrekking tot jouw sector waar je zelf niet bij aanwezig kan zijn? Zoek dan op met welke hastag er getweet wordt, en volg het evenement via Twitter. Zo kom je snel interessante nieuwtjes te weten, die je kan gebruiken in je volgende blogpost. Op die manier gebruik je Twitter om inspiratie te vinden voor je blog, of die nu gericht is naar consumenten of bedrijven.

 

Inspiratie voor je blog met LinkedIn Groups

LinkedIn groepen zijn vooral nuttig in een B2B context, omdat zowel de stijl als de onderwerpen iets formeler zijn. Bovendien zal je er in verhouding meer zelfstandigen en freelancers tegenkomen dan op andere netwerken. Toch is LinkedIn ook nuttig om content ideeën te vinden wanneer je blog zich richt op consumenten.

LinkedIn en Twitter zijn de ideale sociale netwerken om content inspiratie op te doen.

Gebruik je professioneel netwerk als inspiratie voor je blog

Je collega’s en andere mensen uit je professioneel netwerk op LinkedIn zijn een eerste bron van inspiratie voor je blog. Log in op de sociale netwerksite en klik op Home. In de tijdslijn die je nu te zien krijgt, delen je professionele kennissen een schat aan informatie die met hun sector te maken heeft. Hieruit put je zeker heel wat inspiratie voor de content van je volgende blogpost. Je netwerk geeft immers zelf aan welke onderwerpen hen interesseren.
 

LinkedIn groepen: ontdek waar je doelgroep over praat

Wil je graag ook inspiratie uit andere bronnen halen? Dan zijn LinkedIn groepen ideaal. Die vind je door bovenaan in de navigatiebalk op Interests, en vervolgens op Groups te klikken. Hier zie je van welke groepen je al lid bent en krijg je enkele interessante suggesties te zien. Je kan ook interessante groepen zoeken door een zoekwoord in te typen in de zoekbalk bovenaan. Als je een groep gevonden hebt, word je lid door op Join te klikken. In sommige groepen moet je lidmaatschap eerst goedgekeurd worden door de beheerders.

Als lid van een groep zie je een hele stream aan interessante content, gerelateerd aan het thema van de groep. Zo weet je waar mensen over praten, wat hen bezighoudt, en wat de meningen zijn. Hier vind je vast inspiratie voor je volgende blogpost, zowel voor B2B als B2C.
 

Mix van influencers en nieuwsberichten: LinkedIn Pulse

LinkedIn Pulse is een soort nieuwsapplicatie binnen LinkedIn. LinkedIn Pulse is eveneens beschikbaar als aparte app voor je smartphone. Klik in de navigatie bovenaan op Interests en vervolgens op Pulse. Je krijgt een lijst van kanalen te zien, waarop je je kan abonneren. Zo krijg je artikels van zowel invloedrijke personen in je sector als van echte nieuwsbronnen te zien. Op die manier biedt LinkedIn Pulse een interessante combinatie van wat gebruikers bezighoudt en nieuwsberichten. Het is overduidelijk: via LinkedIn en LinkedIn Pulse kan je een heleboel content inspiratie voor je blog opdoen!

Anthony Van Trier

Anthony is Project Manager bij Onlyhumans en steeds op de hoogte van de innovaties binnen het digitale landschap om bedrijven optimaal te kunnen begeleiden naar meer online succes!

Lees meer van Anthony