Belgische start-up CheckThis klaar om VS te veroveren

Er zijn de laatste maanden en jaren heel wat start-ups uit de online media sector die op korte tijd heel succesvol geworden zijn, bijna teveel om het deftig te kunnen bijhouden. We hebben hier en daar één van die bedrijven eruit gepikt om van naderbij te bekijken, maar als een Belgisch bedrijfje de wereld begint te veroveren, dan schrijven we er met alle plezier een artikel over.

Deze week raakte immers bekend dat CheckThis, het microblogging platform van de Brusselaar Frédéric della Faille, tijdens een kapitaalronde in de VS maar liefst 910.000 dollar, of 730.000 euro, heeft opgehaald. En de investeerders in CheckThis zijn niet van de minste: de New Yorkse durfkapitalist Lerer Ventures is de hoofdinvesteerder, maar ook SV Angel, Index Ventures, Betaworks, e.a. participeren in het project. De Belgen Tim Van Damme van Instagram en Robin Wauters van The Next Web zijn bovendien lid van de selecte groepje adviseurs.

Wat is CheckThis?

CheckThis is een platform voor mensen die een éénmalige belangrijke boodschap te verkondigen hebben, maar voor wie Twitter met z’n 140 karakters te kort schiet, en voor wie een blog opzetten dan weer te veel werk is. CheckThis vult met andere woorden de leegte tussen een minimalistische tweet en een volwaardige blog. Bedenker della Faille beschrijft zijn project zelf als een ‘tweet met attachments’.
Met CheckThis kan je als gebruiker in slechts enkele seconden een aantrekkelijke webpagina aanmaken, waarop je voldoende informatie in kwijt kan om je boodschap te verkondigen. Je kan er zowel tekst, media als links in kwijt. Zo kan je bijvoorbeeld via een webpagina op CheckThis een belangrijk bedrijfsevent of zelfs je huwelijk aankondigen, of je wagen verkopen. Je kan bovendien kiezen uit de verschillende templates “tell”, “sell”, “ask” en “invite”.

De diensten die CheckThis aanlevert zijn gratis. Er wordt ook niet gevraagd om je in te loggen te registreren. Het is ook niet nodig om iets op te zetten of iets te installeren.

Bovendien kan je de informatie op je webpagina meteen delen op allerlei sociale netwerken. Eens je webpagina online staat, kan je ook statistieken bijhouden, zoals het aantal bezoekers die je webpagina bekeken hebben.

Snelle groei

CheckThis werd pas in oktober 2011 opgestart, maar toch zijn al tienduizenden webpagina’s aangemaakt via het platform. Het gaat dus zeer hard voor het bedrijf, en dat zonder 1 cent aan marketing uit te geven.

De echte doorbraak voor het Brusselse bedrijfje kwam er in februari 2012, toen CheckThis de eerste prijs won in de Seedcamp Londen Start-up competitie, een wedstrijd waar 22 teams uit heel Europa aan deelnamen. De hoofdprijs was een bezoek aan 300 belangrijke technologiebedrijven in de VS, wat waarschijnlijk heeft bijgedragen tot de succesvolle kapitaalronde.

Binnenkort verhuist CheckThis zijn kantoor van België naar New York om van daar uit verder de VS te veroveren. Het geld dat werd opgehaald tijdens de kapitaalronde zal besteed worden aan het uitbreiden van het team en het verder ontwikkelen van het platform.

Executive Summary

Belgische start-up CheckThis
De Belgische start-up CheckThis heeft tijdens een kapitaalronde in de VS al 730.000 euro opgehaald.
Snel webpagina aanmaken
CheckThis is een microblogging platform waar gebruikers snel een webpagina kunnen aanmaken om een éénmalige boodschap te verkondigen

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *