Onlyhumans

Adverteren op sociale mediaFacebookLinkedInMeer topics Social Media MarketingTwitter

01.09.2014 - Social

Adverteren op sociale media: volg deze tips!

Meer en meer bedrijven vinden hun weg naar sociale netwerksites. Adverteren op sociale media is echter specialistenwerk. Wil je je advertenties optimaliseren en nuttig advies inslaan? Lees dan onderstaande tips!

Algemene tips voor advertenties op sociale media

Het is heel belangrijk om je doelgroep op voorhand te bepalen. Werk je B2B of wil je particulieren bereiken? Wil je jongeren aanspreken? Wat doen deze personen graag? Probeer je doelgroep zo goed mogelijk af te bakenen en probeer er zoveel mogelijk over te weten te komen. Hoe beter je je doelpubliek kent, hoe beter je je advertenties hierop kunt afstemmen.

Een volgende vraag die je jezelf omoet stellen is: ‘Waarom wil ik adverteren op sociale media?’. Op basis van je doelstellingen bepaal je de juiste strategie. Wil je een groter bereik? Is meer bekendheid van je product of bedrijf het doel? Of wil je meer conversies?

Je kan je doelpubliek segmenteren en mannelijke of vrouwelijke consumenten bereiken.

Duidelijke doelstellingen en een doordachte strategie zorgen voor betere resultaten.

Daarnaast kan je je doelpubliek segmenteren. Binnen je doelgroep kan je namelijk verschillende profielen bereiken. Zo kan het interessant zijn om verschillende types bedrijven op te splitsen of mannelijke en vrouwelijke consumenten te segmenteren.

 

Pay-per-click op LinkedIn

Advertenties (pay-per-click) zijn ook beschikbaar op LinkedIn. Op deze sociale netwerksite bepaal je vooraf de bedrijven en profielen die je wil aanspreken. Beslis hierbij of je specifiek of eerder breed wil targeten. Wil je bijvoorbeeld enkel personen targeten met een hoge functie, dan zal je CPC (cost-per-click) stijgen. Tegenover andere sociale media, liggen de CPC’s op LinkedIn in het algemeen aan de hoge kant.

Om meer voordeel te halen uit deze advertenties kies je het best voor gesponsorde updates. LinkedIn-advertenties bestaan namelijk uit gesponsorde advertenties en gesponsorde updates. Deze laatste verschijnen in nieuwsoverzicht van de gebruikers en trekken meer aandacht.

 

Tips voor advertenties op Twitter

Ook bij het adverteren op Twitter, bepaal je eerst duidelijk op welke manier je je advertenties wil targeten. Bekijk welke optie het interessantst is voor jou: targeting via keywords of via individuele gebruikersaccounts (volgers of op basis van interesses, locatie,…).

Hou daarnaast steeds in het achterhoofd dat deze advertenties niet met het PPC-model werken, maar met pay-per-engagement. Je betaalt voor alles waar op geklikt kan worden: links, hashtags, afbeeldingen, antwoorden, volgen en retweeten. Overdrijf dus niet met het gebruik van hashtags en afbeeldingen. Je kosten gaan enkel de hoogte in.

Segmenteer ook bij dit sociale netwerk je doelpubliek op basis van de inhoud van je posts.

Met ‘lead generation cards’ kunnen mensen met één klik een actie uitvoeren zonder Twitter te verlaten.

Wil je nog een stapje verder gaan? Voeg dan ‘lead generation cards’ toe aan je gesponsorde tweets. Hierdoor kunnen mensen met één klik een actie uitvoeren zonder Twitter te verlaten.

 

Succes met advertenties op Facebook

Om succesvol te zijn met het opstellen van advertenties op Facebook, moeten er minimum 1000 gebruikers in je ‘custom audience’ of aangepaste doelgroep zitten. Je target hierbij Facebook-gebruikers op basis van hun gebruikers-id, telefoonnummer of e-mailadres en deelt hen op in segmenten. Ook retargeting, waarbij je advertenties toont aan mensen die je site onlangs bezochten, is daardoor mogelijk. Wanneer er een kleiner aantal personen in je aangepaste doelgroep zit, verkrijg je minder vertoningen en klikken.

Bij je Facebook-advertenties kan je een afbeelding plaatsen. Test deze uitvoerig zodat je weet welke afbeelding je doelpubliek het meest aanspreekt. Je gebruikt het best gesponsorde posts. Deze advertenties verschijnen in het nieuwsoverzicht van de gebruikers en vallen dus meer op. Bovendien worden advertenties aan de rechterkant van de pagina op de meeste mobiele toestellen niet vertoond.

Heb je met je huidige doelpubliek toch minder conversies dan gedacht? Probeer het dan eens met een ‘lookalike’ publiek. Facebook stelt hierbij een grotere doelgroep op die op je huidige publiek lijkt.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans