Maakt Twitter tracking tool InboxQ het meten van ROI op Twitter mogelijk?

Track Twitter ROINa het artikel van Sarah – De ROI van social media meten – zijn we gaan kijken naar mogelijke oplossingen die wij aan onze klanten kunnen bieden. Mogelijkheden om de ROI van inspanningen op Facebook, Twitter, LinkedIn enzovoort te meten.Vandaag stellen we enkele mogelijkheden voor om de ROI van Twitter te meten…

Iets waar we in eerste plaats rekening mee moeten houden is dat social media eigenlijk geen push kanaal is. We praten niet langer tegen mensen, maar met mensen… We willen niet ‘verkopen’ maar we willen gedragsveranderingen teweegbrengen en een invloed uitoefenen op de intentie om te kopen, te volgen, te liken, …

social_media_advertising

Nogmaals: social media is geen push kanaal en is dus niet uitsluitend gericht op het vergaren van extra verkopen. Het kan even goed je doel zijn om een goede relatie op te bouwen met je klanten. En dan meet je je ROI niet aan de hand van extra verkopen maar aan de hand van extra volgers & fans, extra complimenten, extra positieve recensies, enzovoort. Uiteraard bekom je dan geen getal in euro maar dan is het aan jouw om te bepalen hoeveel een aanmelding op de nieuwsbrief, het invullen van een contactformulier, het volgen van je account, …. voor jouw bedrijf waard is.

De ROI meten met tracking tools

Google Analytics

Uiteindelijk hangt het er ook een beetje vanaf welk doel je hebt. Bestaat je doel eruit om via social media meer bezoekers naar je website te brengen? Dan kan je eigenlijk vrij makkelijk, zoals Sarah aanhaalt, via Google Analytics gaan meten hoeveel extra bezoekers je vergaard hebt dankzij social media. Met een slimme tracking van je tweets (maar bv. ook nieuwsbrieven, kortingsbonnen, etc.) kan je nagaan langs welke weg iemand op je site binnenkomt en of ze daar een conversie uitgevoerd hebben. Zo krijg je dus een goed beeld van de ROI.

Een andere oplossing waar we recent op stootten, is een tracking tool voor Twitter. Enerzijds geweldig in het opzicht van conversation management en online PR maar ook goed om de ROI van je social media inspanningen op Twitter te meten.

Twitter tracking tool: InboxQ

InboxQ is een sterke tracking tool die je in staat stelt vragen over of vragen gericht aan jou op te volgen. InboxQ geeft je vier mogelijkheden (tabs):

  • Questions
  • ToDo
  • Campaigns
  • Answers

De tab Questions biedt je de mogelijkheid vragen over jouw merk of gericht naar jouw te volgen en daarop in te gaan. InboxQ maakt het dan ook gemakkelijk om vragen over jouw product, bedrijf of sector te vinden en vervolgens te beantwoorden.

Inboxq_Twitter_tracking_tool

Bij ‘ToDo’ kan je vragen opslaan om later te beantwoorden.

Inboxq_Twitter_tracking_Tool

Via de tab ‘Campaigns’ kan je campagnes opstellen aan de hand van keywords (en negatieve keywords) om zo verschillende vragen over verschillende onderwerpen te vinden en irrelevante vragen eruit te filteren.

Inboxq_Twitter_tracking_Tool

Via ‘Answers’ kan je vragen en mensen tracken. Op die manier kunnen er conversies gemeten worden: wanneer jij een vraag beantwoordt, trackt InboxQ die persoon en wanneer hij je begint te volgen, wordt er een conversie opgetekend. Het is trouwens ook mogelijk vragen door te sturen naar iemand anders wanneer je zelf het antwoord niet weet.

Inboxq_Twitter_tracking_Tool

InboxQ geeft je dus de mogelijkheid de ROI te meten van je inspanningen op Twitter. Daarnaast is het ook een uitstekende tool om doeltreffend aan conversation management te doen op Twitter.

Leg de InboxQ gegevens samen met je data uit Google Analytics, waarbij je eventueel filtert op personen die van Twitter komen, en je hebt een vrij goed beeld van de ROI van Twitter.Bovendien worden de mogelijkheden van Google Analytics binnenkort uitgebreid zodat je in staat bent ‘het pad’ van een bezoeker te volgen van op het moment dat hij op jouw tweet geklikt heeft. Ook al koopt hij pas een maand later iets of schrijft hij zich een maand later pas in, dan nog weet je dat dat door jouw tweet gestimuleerd is.

De komende dagen zullen we het ook nog over de ROI van andere sociale netwerken hebben en hoe je die het best kan meten. Hou de komende dagen dus zeker onze blog in het oog!

Geeft een combinatie van InboxQ volgens jullie een goed beeld van de ROI? Of zijn deze gegevens nog steeds onvoldoende? Hebben jullie andere oplossingen voor het meten van de ROI van Twitter? Speak up!

2 Comments

  1. Zoals je weet werken wij specifiek voor KMO’s. Voor hen is de materie van sociale media op zich nog zo nieuw dat ze zeker nog niet ‘klaar’ zijn laat staan behoefte hebben aan iets uitgebreidere en of efficiëntere ‘tracking tools’.

    Deze ‘tracking tools’ hebben het nadeel dat ze op het eerste gezicht vaak ‘complex’ overkomen. En wat ‘complex’ lijkt, voor iets waarvoor ze sowieso al weinig tijd (willen) maken, daaraan begint men simpelweg niet.

    Het is nuttig, boeiend en leerrijk. Absoluut. Sterk artikel dus! Maar in de praktijk geldt voor heel wat Belgische bedrijven dat ze heden nog maar aan het leren zijn om te stappen. Lopen is dus – hopelijk – voor later. :-)

    Voorlopig is manueel opvolgen voor heel wat KMO’s nog doenbaar en gezien de beperkte kennis en ervaring en tijd, de ‘beste’ manier.

  2. Robby Mares

    10 months ago

    Hi Laurens,

    ik moet je zeker en vast gelijk geven. De tracking tools zijn vrij complex en ik kan me wel inbeelden dat ‘een leek’ hier liever niet aan/mee begint…

    Ook wat betreft het leren stappen (laat staan lopen) moet ik je gelijk geven. Manueel opvolgen lijkt me – momenteel – inderdaad één van de betere oplossingen te zijn. Zeker in geval van KMO’s is dit goed te doen. Multinationals zullen het hier een stuk moeilijker mee hebben maar, zoals je aanhaalt, staan zij al een stuk verder dan de Belgische KMO’s.

    Bedankt voor je terechte opmerking!

    Robby




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *