Twitter kende een grote groei in het afgelopen jaar, denk maar aan Twitter Analytics, Twitter tools voor business en marketeers, de beursgang van Twitter en nog veel meer. Wie nog niet met zijn bedrijf op Twitter zit maakt er dus maar beter snel werk van. Natuurlijk is het ook belangrijk om het medium goed te begrijpen, zodat je jezelf niet voor schut zet op Twitter. Deze fouten maak je in de toekomst alvast niet meer!
De meestgemaakte fout: @
De meest gemaakte fout op Twitter is je tweet beginnen met @. Wanneer je een tweet begint met @ en dan een gebruikersnaam, dan zal alleen die persoon en jullie gemeenschappelijke vrienden je tweet te zien krijgen. Doe dit dus nooit voor tweets waarvan je wil dat ze je hele publiek bereiken. Wil je publiekelijk antwoorden op de tweet van een bepaalde persoon? Dan kan je steeds .@ gebruiken.
Fout 2: #te #veel #
Hashtags zorgen ervoor dat je tweet meer kans maakt om gevonden te worden. Maar langs de andere kant maakt een overdosis hashtags je tweet moeilijk om te lezen. De boodschap wordt onduidelijk en sommige volgers zullen afhaken omdat ze hashtags irritant vinden. Drie hashtags in een tweet is echt het maximum.
Fout 3: te lange tweets
Je bericht op Twitter kan maximaal 140 tekens lang zijn. Het is echter beter om je te beperken tot maximaal 100 tekens, deze tweets zorgen immers voor meer engagement. Bovendien moet je plaats houden voor een retweet, waarbij je gebruikersnaam voor de post zal verschijnen.
Fout 4: verkeerd account gebruiken
Als je meerdere accounts beheert, of zelfs als je gewoon wisselt tussen je privé twitteraccount en het account van je bedrijf, is het heel belangrijk om op elk moment te beseffen waarmee je precies bezig bent. Een private tweet de wereld insturen onder de naam van je bedrijf kan desastreuze gevolgen hebben, zeker als het gaat om een beledigende boodschap. Controleer altijd het account voordat je een tweet post. Je kan een foute tweet weliswaar deleten, maar de kans is groot dat hij dankzij retweets en screenshots intussen al een eigen leven gaan leiden is.
Fout 5: te veel reclame
Het is niet de bedoeling om op Twitter – en bij uitbreiding op alle sociale media – non-stop reclame te maken voor je bedrijf en je producten. Tweet dus niet de hele tijd hoe geweldig je producten wel zijn, maar post kwaliteitsvolle content waar je volgers iets aan hebben. Gebruik het kanaal ook zeker om te communiceren met je volgers.
Fout 6: Twitter Analytics niet gebruiken
Twitter Analytics geeft je inzicht in je volgers: van waar komen ze, wanneer zijn ze online,… Deze gegevens kunnen je helpen om een effectieve strategie uit te werken.
Fout 7: volgers kopen
Sommige merken zijn geobsedeerd door het aantal volgers. Het is mogelijk om tegen betaling volgers te kopen. Dit gaat echter om valse profielen die geen enkele waarde hebben. Volgers kopen is dus een heel slecht idee. Je verliest geld, en wanneer je je de waarde van echte, geëngageerde volgers realiseert moet je helemaal opnieuw je publiek beginnen opbouwen.