08.01.2014 - Social

Zijn dit de nieuwe social media marketing trends voor 2014?

Het afgelopen jaar kon je op deze blog bijna dagelijks lezen over veranderingen die plaatsvonden op vlak van social media. Nieuwe sociale netwerken ontstonden, en bestaande netwerken bleven zichzelf constant heruitvinden om concurrentieel te blijven in een snel veranderende digitale wereld. Ook op vlak van social media marketing veranderde er heel wat en kwamen er heel wat boeiende mogelijkheden bij. We gaan dieper in op de belangrijkste veranderingen die je zeker moet integreren in je social media marketing strategie, en proberen enkele trends voor 2014 te voorspellen.

 

Toegankelijke Twitter advertenties

2013 was een belangrijk jaar voor Twitter. De microblogsite zag zijn gebruikersaantallen alleen maar toenemen en trok daarbovenop succesvol naar de beurs. Dankzij deze grote stap krijgt Twitter de komende jaren zeker nog meer kansen om zichzelf te verbeteren. Het afgelopen jaar verbeterde Twitter de mogelijkheden voor adverteerders zoals de interface en de targeting- en remarketingmogelijkheden. Ook werden er nieuwe Twitter Cards, een soort uitgebreide, gesponsorde tweets geïntroduceerd. Het is dus duidelijk: adverteren op Twitter wordt steeds toegankelijker en zal in 2014 steeds belangrijker worden.

 

Experimenteren met Facebook video advertenties

Video advertenties op Facebook zijn nieuw en voorlopig nog niet beschikbaar in België. Het lijdt geen twijfel dat daar binnenkort verandering in komt. De Facebook video advertenties zullen autoplay zijn, maar zonder geluid, zodat de impact waarschijnlijk kleiner zal zijn dan die van advertenties op Youtube. Facebook video advertenties zijn dus zeker iets om uit te proberen in 2014. Wie weet wat de impact op het sociale media landschap zal zijn als Facebook hiermee succes boekt?

 

Komen er advertenties op Google+?

Advertenties op Google+ is iets waar veel marketeers al een tijdje op zitten wachten. Zal het in 2014 eindelijk zo ver zijn? Dat kunnen we uiteraard niet voorspellen. Wel lanceerde Google enkele weken geleden +Post Ads. Hierbij betaalt een merk voor het promoten van een post. Die wordt echter niet op Google+ gepromoot, maar in het Google display netwerk, om zo meer trafiek van andere plaatsen naar het Google+ profiel van het merk te drijven. Dit is alvast een stap in de richting van echte advertenties op Google+.

 

Variatie en fragmentatie

In 2014 wordt het alsmaar moeilijker om te adverteren op sociale media. Hoe dat komt? Er komen steeds meer sociale netwerken bij, elk met hun eigen platform voor advertenties. Een keuze maken tussen al deze verschillende sociale netwerken wordt er niet eenvoudiger op. Te veel verschillende netwerken leidt tot fragmentatie, met te weinig bereik je je doelpubliek niet voldoende. Het wordt dus een moeilijke afweging. Daarbij komt dat elk sociaal media platform andere advertenties aanbiedt. Een advertentie op Twitter is helemaal anders dan eentje op Instagram en vraagt om een eigen aanpak. Social media managers zullen hun taak in 2014 een stuk ingewikkelder zien worden!

 

Vervaagde grens tussen betaald en organisch

Betaalde advertenties op Facebook stonden vroeger duidelijk aan de rand van je scherm, net zoals de eerst PPC advertenties in Google. De voorbije jaren integreerden vrijwel alle sociale netwerken betaalde content tussen de organische content, zodat de grens tussen beiden steeds meer vervaagde. Op die manier kunnen ze immers meer clicks genereren, en dat is ook voor jou een goede evolutie!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans